האם פנדה ענק הוא דוב, דביבון או שייך למשפחת הפנדות?

09/01/2007 ב- 07:49 | פורסם בהספרייה המדעית | סגור לתגובות על האם פנדה ענק הוא דוב, דביבון או שייך למשפחת הפנדות?

המיקום הסיסטמטי המדויק של הפנדה הענק היה נתון במשך שנים רבות במחלוקת. היו שרצו לסווגו כסוג נוסף של דביבון (ראקון) ביחד עם הפנדה האדום, אולם אחרים דוגמת דוויט דיוויס, ראו בו צורה מתמחה של דוב, שעברה התפתחות מיוחדת בשל האדפטיביות למקום החיות ולאורח החיים שלה. האם יש ממש בסברה הזו והפנדה הענק אינו אלא מין במשפחת הדוביים, או שמא יש להקצות לו משפחה משל עצמו?


מעט מאד חיות מסוגלות להטריד את מחשבתן של הבריות כמו פנדה ענק (Ailuropoda melanoleuca). אולי משום כך נבחר לשמש כסמל הארגון של הקרן העולמית לשימור חיות בר (WWF). מחד, כל אחד יכול לזהות את הפנדה, והוא נמנה על בעלי החיים הידועים ביותר, ומאידך מדובר ביונק נדיר ומסתורי, שחי רק בחלק קטן של כדור הארץ, וידיעותינו עליו מעטות מאד.

התיעוד הראשון של הפנדות בתרבות האנושית הופיע בסין לפני כשלושת אלפים שנה. שם בארץ זו, הם שוכנים במישורי ההרים ומסתתרים ביערות הבמבוק הסבוכים. מסיבה זו לא ניתן היה להתחקות אחר אורח חייהם עד פיתוח טכנולוגיית העיקוב. לאירופאים הם נודעו רק בשנת 1869 כשנזיר צרפתי בשם ארמאן דוד (Armand David) הביא שתי נקבות עימו לפאריס בתום ביקור בהרי המו-פינג שבסין, ומאז מוכרים הפנדות בכל ארצות תבל, למרות שמספרם הכולל בעולם קטן מאלפיים פרטים.

בנוסף לכל החידות בחייו של הפנדה בתנאי בר, התקיימה במשך שנים רבות תעלומת היסוד בנוגע למיקומו במיון הטקסונומי. ארמאן דוד החזיק בדעה כי מדובר במין השייך לסוג דוב (Ursus), אך אנרי מילן-אדוארדס (Henri Milne-Edwards) מן המוזיאון לתולדות הטבע בפאריס גרס אחרת וסיווג את החיה כסוג נבדל. פירוש שמו המדעי של הפנדה הענק הוא "חיה בעלת רגל החתול שצבעה שחור לבן". יש האומרים בשחוק כי אולי בגלל שם שכזה לא הצליחו המדענים לקבוע את סולם ההתפתחות האבולוציוני שלו במשך שנים ארוכות. חלקם טענו שהפנדות הראשונים הופיעו לפני כמה מאות אלפי שנים, אחרים סברו שהם קיימים בעולם כבר מזה מיליוני שנים. מעמדו המדויק בעולם הטבע היה, אם כך, שנוי מאד במחלוקת.

החוקרים בעניין זה נחלקו לשלוש אסכולות: אסכולה אחת סברה כי החיה הקרובה ביותר לפנדה ענק הוא פנדה אדום (Ailurus fulgens). את היצור זה צירפו בזמנו למשפחת הדביבונים (Procyonidae), ולכן נטען שגם פנדה ענק אינו אלא דביבון. אסכולה שניה טענה שאומנם שני הפנדות קרובים מאד זה לזה, אלא שפנדה אדום אינו דביבון, ויש לבודד את שני הפנדות במשפחה נפרדת משלהם. אסכולה שלישית סברה שפנדה ענק הוא דוב שאך סטה מעט מיתר הדובים במהלך האבולוציה, ולכן יש לשייכו למשפחת הדוביים (Ursidae).

ביוני 1972, כשצ'י-צ'י, הפנדה המפורסם בגן החיות של לונדון, הלך לעולמו, כמעט הוכרז בממלכה על יום אבל בלתי רשמי, אולם בצד האחר של האוקיינוס היה וינסנט סאריץ' מרוצה בסתר ליבו. אפשר שימים רבים חיכה ליום המיוחל הזה. כמה שעות לאחר שנודעה לו הבשורה, כבר יצאה לדרכה דגימה מגופו של צ'י-צ'י בטיסה ישירה לסאן פרנסיסקו, שם המתין לה סאריץ' במעבדתו.

וינסנט סאריץ' (Vincent Sarich) ביקש להשתמש בדגימה, על מנת למצוא פיתרון לסוגיית הזהות של הפנדה. הוא מיצה את האלבומין ואת הטרנספרין מדמו של צ'י-צ'י המנוח, וכך עשה גם לגבי דמן של מספר בעלי חיים אחרים הנוגעים בדבר, ביניהם: פנדה אדום, דוב שחור אמריקני (Ursus americanus) ומינים בסוג דביבון (Procyon). אז הפעיל את שיטותיו האימונולוגיות ומדד באמצעות האנטיסרה את המרחק בין המינים הללו.

תחילה הצביעו התוצאות על כך שהקרבה בין הדובים והדביבונים, היא ללא ספק גדולה יותר מזו שבין כל שתי משפחות אחרות בתת-סדרת טורפי יבשה. בעוד המרחק בין משפחות טורפים אחרות נע בין 110 ל-115 יחידות, הרי שהמרחק בין הדובים והדביבונים עומד רק על 97 יחידות. מכאן ניתן להסיק שלשתי המשפחות הללו היה אב קדמון משותף שהתפצל משאר טורפי היבשה.

לכאורה, נמצאה תמיכה מדעית לכך שלא לשווא העסיקה שאלת מעמדו של הפנדה מדענים כה רבים: אם הדובים והדביבונים כה דומים אלה לאלה מבחינה גנטית, אין פלא שהיה קשה להכריע אם פנדה הענק הינו דוב או דביבון. ברם, לאחר שנודעו התוצאות הבאות, לסאריץ' כבר לא היה כל ספק. נמצא שהמרחק בין הפנדה הענק ובין הדוב השחור האמריקני עומד על 22 יחידות, ולפיכך גם קטן באופן משמעותי מן המרחק שבין הפנדה הענק לדביבונים. הפנדה הענק הוא אפוא דוב.

התוצאות הסופיות גם הוכיחו שהטקסונומים הקודמים לא מיקמו כהלכה את הפנדה האדום. חיה זו אומנם דומה מבחינה מורפולוגית לדביבון, אך אינה קרובה אליו יותר מאשר הפנדה הענק. פנדה אדום שונה הן  מהדביבונים והן מהפנדה הענק ושאר הדובים, ולמעשה מהווה מין יחיד בקבוצה משל עצמו, היא משפחת הפנדות האדומות (Ailuridae). משפחה זו התפצלה, ככל הנראה, מן הדובים.

בשנת 2005 נתברר כי קיימים שני תתי-מין של פנדה הענק: A. m. melanoleuca הוא תת-המין הידוע מיערות סיצ'ואן, ואילו A. m. qinlingensis המצוי בהרי קינלינג הוא בעל גולגולת קטנה יותר והחלקים הכהים בפרוותו אינם שחורים אלא חומים. גם שיניו הטוחנות גדולות יותר.

לקריאה נוספת:

Vincent Sarich. 1973. The Giant Panda is a Bear. Nature 245: 218-220

ראו גם:

החיפוש אחר הגלדיאטור מנמיביה
דינוזאורים מעופפים ודרקונים בני ימינו
האם קיים קשר אבולוציוני בין האדם לשימפנזה?
על גילוי מינים חדשים והקושי בהגדרתם

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.