מלחמת הצפרדעים והעכברים: ידיעותיו הדלות של הומרוס אודות הטבע

18/02/2012 ב- 19:13 | פורסם בהמדור לשירות הציבור | סגור לתגובות על מלחמת הצפרדעים והעכברים: ידיעותיו הדלות של הומרוס אודות הטבע

למשורר היווני הומרוס מיוחס חיבורה של פרודיה משעשעת על האיליאדה ושמה 'קטטה טיפשית' (Batrachomyomachia).

עכבר בא אל שפת האגם לשבור את צימאונו. ראה אותו מלך הצפרדעים ונכנס עימו בשיחה. לבסוף הזמין אותו לעלות על גבו, כדי שיביא אותו להתארח בביתו שבתוך האגם. בהיותם רחוקים מן החוף, נזדקר פתאום לעיניהם נחש מים. מרוב פחד שכח הצפרדע את הרוכב על גבו וצלל לתוך המים כדי להינצל מן הסכנה. העכבר, שלא ידע לשחות, פרפר זמן מה בין הגלים, עד שטבע. עכבר אחר, שראה את הנעשה מרחוק, מיהר להודיע על כך לאחיו, ואלה החליטו לצאת למלחמה נגד הצפרדעים. הצפרדעים כועסים על מלכם, אך הוא מכחיש את כל העניין טוען שלא פגע לרעה בשום עכבר ואף לא ראה שום עכבר טובע במים. הוא מעורר את הצפרדעים לעמוד על נפשם ולהשיב מלחמה בעכברים.

האלים מחליטים לדון על המלחמה העומדת לפרוץ. אחרי דין ודברים הם מחליטים כי מטעמים שונים מוטב להם לא לקחת חלק במלחמה הזאת, אלא להשקיף ולהתענג עליה ממרומי הרקיע. מתלקח קרב אכזרי, חללים נופלים משני הצדדים, אך יד העכברים היא על העליונה. בייחוד גדולה הסכנה הצפויה לצפרדעים, משנכנס לקרב גיבור צעיר אחד מבין העכברים. רחמי זאוס מתעוררים על הצפרדעים, והוא רוצה להצילם מכיליון. אולם גם התערבותו של אבי האלים, השולח את ברקיו על ראשי הלוחמים, אין בה כדי להפסיק את הקרב ואת ניצחונותיהם של העכברים. אז מביא זאוס את הסרטנים המתנפלים על העכברים ומתחילים לכרסם את זנבותיהם, את ידיהם ואת רגליהם. העכברים בורחים מן המערכה, ובזה מסתיים הקרב שנמשך יום תמים.

—————-

אנו מוצאים ביצירה זו עובדות על אודות טבעם של היצורים שראוי לבחון אותן בהסתכלות מודרנית.

האם מכרסמים אינם יודעים לשחות?

בשתי הזדמנויות קודמות עסקתי בסוגיה זו:

כיצד עכברים יודעים מתי הספינה טובעת?

סיפור האימים אודות 'מגדל העכברושים' שעל נהר הריין.

האם עכבר מסוגל להכריע צפרדע?

עכבר הוא מזונה הטבעי של הצפרדע.

האם סרטן מסוגל לגבור על עכבר?

אחד הסרטנים שהנני מגדל, נמלט באישון לילה וביקש להסתתר במאורת הקוצנים. הבוקר מצאתי אותו בזמן גסיסתו. המתתי אותו כדי להקל על ייסוריו, ואחר כך שלפתי זכוכית מגדלת ומצאתי עשרות סימני נגיסות על שריונו. לקוצנים שלום, אגב.

כמו כן, ניתן לערוך ניסוי פעוט: שימו סרטן בתוך דלי רחב ותוכלו לראות כיצד הוא נחלץ משם כעבור רגעים אחדים. אחרי כן, שימו כמה סרטנים באותו הדלי. במקום שייצאו החוצה, תיווכחו לדעת כי כל מה שמעניין אותם הוא לתפוס זה בצבתותיו של זה. המנטליות של הסרטנים אוסרת עליהם להתאחד למען מטרה משותפת.

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com.
Entries וכן תגובות feeds.