מדוע התאבד טייס חיל האוויר עם המטוס הגרמני?

27/03/2015 ב- 06:12 | פורסם במאחורי סינרה של ההיסטוריה | סגור לתגובות על מדוע התאבד טייס חיל האוויר עם המטוס הגרמני?

ב-13 ביולי 1990, בזמן שהיה כונן לילה בבסיס חיל האוויר בשדה דב, החליט סרן (מיל') חגי מורי, בן 33, לשים קץ לחייו. בשעה מוקדמת מאד בבוקר עלה למטוס דורנייר Do 28 מתוצרת גרמניה ללא אישור, והמריא ממסלול החירום מבלי שהדליק את הנורות החיצוניות. איש במגדל הפיקוח לא הבחין במעשה. מורי פנה לכיוון הר מצדה, חלף מעליו כמה פעמים, ולאחר שיטוט אווירי קצר בשמי הנגב, הפנה את המטוס לעבר ירושלים הבירה והמשיך צפונה.

בשעה שש בבוקר התברר בשדה דב שמטוס אחד נעלם משם. למרבה הפליאה, המפקד התורן בבסיס לא נתן פקודה לכל הטייסים להתייצב כדי לבדוק מי מהם היה חסר. רק כשעה ומחצה לאחר מכן, בזמן מסדר הבוקר השגרתי, נתגלה כי הטייס חגי מורי נעדר, ואז נטווה הקשר בין היעלמות המטוס להיעדרותו. ברם, גם ברגעים הקריטיים ההם לא ידע איש במערך האווירי כי לחגי מורי מטייסת 'הגמל המעופף' נזקף ניסיון התאבדות בעברו. הוא הסתיר זאת מרשויות הצבא.

חיל האוויר לא יכול היה לדעת היכן מורי נמצא עם מטוסו, מפני שטס בגובה נמוך ולא נקלט על מסכי הרדאר. עובדי הכותנה בקיבוץ מבוא חמה הבחינו בטיסה הנמוכה למדי. הם דיווחו על המאורע המוזר, אבל אף גורם בצה"ל לא התייחס בכובד ראש לעדויותיהם. יצירת קשר אלחוטי עם הטייס נדחתה. כשהיה מעל גמלא – היישוב העתיק שנודע בשל ההתאבדות ההמונית שהתרחשה בו בשנת 67 – טיפס מורי אל-על. השעה היתה שמונה בבוקר. הדורנייר טס בשיא כוחו, ובשלב הזה צלל בחדות מטה והתרסק על הקרקע.

שבוע אחרי כן, ביום שישי, נמצאו שרידי המטוס וגופת הטייס במקריות, עת הגיעו לוחמים מחיל השריון ל"כיפת הנשרים" (הסמוכה לגבעת הגמל של גמלא) כדי לסמן מטרות למטווח טנקים. בכך הגיעה לקיצה קלחת שמועות בת כמה ימים כאילו ערק חגי מורי לסוריה. ממצאי החקירה העלו כי המטוס היה תקין לחלוטין, היה במיכליו די והותר דלק, ובזמן הצלילה אל הקרקע נע במהירות של 200 קשר, שהיתה גבוהה בהרבה מן המותרת. סמוך למקום ההתרסקות נמצא שביל עפר שמורי מסוגל היה לנחות עליו אם רצה, אבל הוא בחר להתאבד.

צה"ל ניסה לטייח את תוצאות החקירה הקשורה בשדה דב, בספרו גרסה שונה להשתלשלות המאורע, אבל במהרה נחשפה האמת. היה מחדל. עד עצם היום הזה לא הפיק חיל האוויר את כל הלקחים ממקרה ההתאבדות. אף גורם רפואי אינו בודק את הכשירות הנפשית של הטייסים במהלך שירות המילואים התכוף שלהם. עם זאת, הותקנו מכשירי עקיבה בכלי הטיס על מנת לדעת היכן מצויים הם בכל רגע נתון, והוחמרו נהלי הגישה אליהם. גם פקודות ההזנקה משדות התעופה עודכנו כדי להקשות נטילת מטוס ללא רשות ולהמריא ממנו אל הלא נודע.

סיבת ההתאבדות של חגי מורי נותרה תעלומה. משפחתו וחבריו סיפרו כי אהב מאד לטייל לבדו בערוצי הנחלים ברמת הגולן, לצפות בעופות הדורסים המרחפים מעליהם. ושם מת, מעל נחל גמלא.

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.