נא להכיר: ד"ר אניל פוטי – החוקר שמעלליו ממשיכים לזעזע את עולם הרפואה

14/03/2012 ב- 09:14 | פורסם בדברים מעניינים יש בעולם | סגור לתגובות על נא להכיר: ד"ר אניל פוטי – החוקר שמעלליו ממשיכים לזעזע את עולם הרפואה

תרמית מדעית פירושה גילויו של ממצא שקרי שהשפיע לרעה והוליך שולל את הקהילייה המדעית בבואה להפריך תיאוריות קיימות וברצותה לפתח תיאוריות חדשות. זוהי הסיבה, למשל, שתרמית מדעית אינה יכולה להתקיים בקרב קהילת הפסיכולוגים או קהילת הכלכלנים, מכיוון שגם כשהממצאים הינם אמיתיים, אין שום אפשרות מעשית להפריך תיאוריה זו או אחרת בפסיכולוגיה ובכלכלה, וכולן משולות לפסבדו-מדעיות בעיקרן. ואילו ברפואה – שהינה מדע שימושי ולא מדע טהור, אגב – מרובות התרמיות, לא רק מפני הרצון לזכות בתהילה על לא דבר, אלא משום שניתן לגרוף כספים רבים בגין קיומן.

האיש שהגדיל לעשות יותר מכולם הוא, ללא ספק, ד"ר אניל פוטי (Anil Potti). הלז לא הסתפק בתרמית המדעית לבדה, אלא גם זייף את קורות חייו לטובה, ואחר כך החל לנהל מלחמת רשת כדי לקבע בתודעה הציבורית את המוניטין המזויף שלו, כנגד הביקורת הקשה שהוטחה בו.

פוטי נולד בהודו, שם רכש גם את השכלתו האקדמית המוקדמת. אחר כך המשיך את לימודיו בארצות הברית, ובשנת 2003 החל לעבוד כחוקר באוניברסיטת דיוק, תחת השגחתו של ג'וזף נווינס (Joseph Nevins). בשנת 2006 הציג פוטי לעולם שיטה חדשה ופורצת דרך שתוכל לחזות כיצד חולי סרטן יגיבו בנפרד לתרופות כימותרפיות, בהתבסס על בדיקת הגנום שלהם. הקהילה הרפואית התרגשה ואין להתפלא על כך. הרופאים מנסים לבצע הערכה של גידולים סרטניים, בחפשם אחר תבניות גנטיות שתקבענה אילו תרופות תהיינה המועילות ביותר לחולים. אבל במקרים רבים הם אינם מצליחים, ומבזבזים זמן יקר בשימוש בתרופות לא יעילות על ידי ניסוי וטעייה. והנה, בא פוטי והכריז כי ניתן להתאים לכל חולה טיפול כימותרפי ספציפי בקלי קלות.

בשנת 2009 הודיעו קית בגרלי (Keith Baggerly) וקווין קומבס (Kevin Coombes), שניהם מומחים לביולוגיה חישובית, כי לאחר שניתחו את הנתונים במחקריו של פוטי, מצאו בתוצאות ניסוייו חריגות בלתי אפשריות, שמשפרות אותם ללא סימוכין. הם גם זיהו בעבודתו שורה של טעויות חמורות שמטילות ספק בתוקף המודלים שלו לחיזוי, מכיוון שאלה מבוססים על אותן שגיאות. כמו כן, טענו כי המתודולוגיה של פוטי אינה ברורה, יש בה פרטים מעורפלים למכביר, ולכן אף חוקר לא יצליח לשחזר את מחקריו.

לאחר פרסום דבריהם, הופסקו באופן זמני ניסוייו של פוטי. חקירה פנימית של האוניברסיטה לא מצאה דבר בטענותיהם. נאמר כי פוטי יכול היה לתאר טוב יותר את שיטותיו, אך אין מקום לחששות שהועלו על ידי השניים.

אמינותו של פוטי התערערה רק כשהתברר כי זייף חלק ניכר מקורות חייו. פול גולדברג, עורך ידיעון מקומי לחולי סרטן (The Cancer Letter) חשף את שקריו, כשגילה כי פוטי לא קיבל את מלגת רודס היוקרתית כפי שסיפר לכול. על סמך הדיווח בעניין אותה מלגה – שלא זכה בה מעולם – העניקה לו האגודה האמריקנית למלחמה סרטן מימון בסך 729 אלף דולר להמשך מחקריו (המפוברקים).

ביולי 2010 הודיעה אוניברסיטת דיוק כי השעתה את אניל פוטי מעבודתו, קטעה שלושה ניסויים קליניים שכבר החל בהם, והפסיקה לקבל חולים כלשהם לתוכנית הטיפול שמסתמכת על הטכנולוגיה שפיתח לכאורה. כעבור ארבעה חודשים סולק פוטי ממשרתו באוניברסיטה ועזב אותה.

בכל החודשים אחרי כן, ניסו אחדים לחבר ערך אודותיו בויקיפדיה האנגלית, אך איש מהם לא הצליח. גורמים אינטרסנטיים, שקיבלו סמכויות מחיקה, העלימו את העריכות שלהם כלא היו, גם מדפי השיחה, וחסמו אותם לצמיתות. במאי 2011, לאחר שהתוודעתי לפרשה בעקבות פרסום בנייצ'ר, ניסיתי אף אני את כוחי, אך הערך שכתבתי נמחק כעבור שעה. רק בדצמבר 2011, לאחר התכתשויות רבות, הסכימה קהילת ויקיפדיה לאשר את קיומו של הערך.

גם מי שחיפש בגוגל באותם שבועות, התקשה למצוא מידע אמין אודות אניל פוטי. האינפורמציה היתה זמינה ברשת, אך תוצאות החיפוש דחקו אותה מן העמודים הראשונים הרחק לאחור. במקום שמנוע החיפוש יוביל את הגולשים אל הכתבות הצורמות אודות פוטי, שזייף את קורות חייו וניסוייו, הצביעו דפי החיפוש הראשונים רק על אתרים שהכילו מידע חיובי אודותיו, על מחקריו המהוללים, הניסיון הרפואי העשיר שלו ותרומותיו המופלאות לחקר הלחימה בסרטן. לא היתה בהם אפילו מילה אחת על כך שעבודתו נקטעה בגלל תרמית.

לאור עובדה משונה זו, נערכה בדיקה מקיפה שגילתה כי מאז ינואר 2011 החלו לצוץ ברשת אתרי אינטרנט רבים שהאדירו את שמו של אניל פוטי. כך למשל: AnilPotti.com, AnilPotti.net, DrAnilPotti.com, PottiAnil.com, PottiAnil.net. כמו גם, נפתחו חשבונות חדשים ברשתות חברתיות תחת השם של פוטי שדיווחו על מפעלותיו המרשימים. בבדיקה נתברר כי פוטי שכר את שירותיה של חברה שמסייעת ללקוחותיה להרחיק תוכן שלילי מתוצאות החיפוש בעמודים הראשונים, ומאמץ זה דחק אחורה את הכתבות שסיפרו על השערורייה בעניינו. בדרך זו יצר לעצמו פוטי מורשת מדעית שרבים יתקנאו בה. ברם, את האמת אודות רמאי זה אי אפשר להסתיר לנצח. הרי לכם ההוכחה.

לקריאה נוספת:

Eugenie Samuel Reich. 2011. Online reputations: Best face forward. Nature 473: 138-139

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.