האמת המשמחת מאחורי תסמונת K המבעיתה

14/10/2005 ב- 18:23 | פורסם במאחורי סינרה של ההיסטוריה | סגור לתגובות על האמת המשמחת מאחורי תסמונת K המבעיתה
תגים:

כבר שנים רבות אני מגלה עניין בתסמונות, אם כי חוששני שאינני בקיא בהן יתר על המידה. לדאבון כולנו, גם המדע לא מצליח עדיין לפענח את הצפונות של אחדות מהן. אולי זו הסיבה לכך שויטוריו סצ'רדוטי הגה בראשו תוכנית הצלה גאונית ליהודי עירו, כי הרי מי ילך ויחקור באמצע מלחמת העולם השנייה למה גורמת תסמונת קיי המחרידה?


ויטוריו סצ'רדוטי (Vittorio Sacerdoti) היה בן 28 כשהגיעו הנאצים לרומא כדי ללכוד את היהודים שהתגוררו בה. בעת ההיא עבד בבית חולים קטן של הוותיקן על גדות הטיבר, וראה מחלון דירתו ברובע היהודי, כיצד חוליות החיפוש עוברות ברחובות ואוספות יהודים, כדי לשלח אותם למחנות הריכוז וההשמדה. כיהודי וכרופא חש ויטוריו כי עליו לעשות מעשה אם ברצונו להציל ככל שיותר מבני עמו ובמיוחד את בת דודתו האהובה, לוסיאנה בת ה-10. על כן, הגה תוכנית מבריקה ביותר, שרק שישים שנה לאחר סיום מוראות המלחמה הארורה, הסכים לחשוף אותה בפני צוות הצילום של קרן ספילברג, המתעדת סיפורים אישיים מתקופת השואה בטרם ילכו לעולמם אחרוני הניצולים.

לפי המסופר, הגיעו הנאצים לחפש את היהודים בכל מקום שבו שהו, אם בבתי ספר, בגני ילדים ואפילו בבתי חולים. כשהגיעו הקלגסים לבית החלים המקומי והנושן, נמסר להם כי במחלקה מאושפזים יהודים הסובלים מתסמונת K. הנאצים המפוחדים עזבו בבהלה את המקום ולא שבו אליו עד סוף המלחמה. נאמר להם שתסמונת זו (K Syndrome) הינה מחלה חשוכה מרפא ומידבקת במיוחד. די בכך היה כדי לסלק את הרוצחים האכזריים, שאפילו לא העזו לבדוק במה מדובר.

תסמונת K הומצאה, כמובן, במוחו הגאוני של ויטוריו. משנכנסו הנאצים לגטו היהודי, הציע הרופא החכם ליהודים למהר לבית החולים שבו עבד כדי להתאשפז. בגיליונות הרפואיים נכתב כי הם סובלים מן התסמונת החמורה, שמתבטאת בעיקר בשיעולים חריפים. האות K נבחרה בשל שם משפחתו של אלברט קסרלינג (Albert Kesserling), המפקד הנאצי הבכיר במקום. בדרך זו הצליח ויטוריו להציל לכל הפחות 45 יהודים מבני עירו וגם את לוסיאנה הקטנה.

Vittorio_Sacerdoti

.

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com.
Entries וכן תגובות feeds.