פילוסופיה בגרוש: 166-172

10/03/2011 ב- 10:02 | פורסם בפילוסופיה בגרוש | סגור לתגובות על פילוסופיה בגרוש: 166-172

הלקט העשרים ושניים של דברים חשובים, חשובים פחות ובלתי חשובים, שאספתי במשך השנים:

166. זאוקסיס היה צייר יווני מפורסם שחי במאה ה-5 לפנה"ס. פליניוס הזקן מספר כי פעם צייר אשכול ענבים שנראה כה טבעי, עד כי ציפורים החלו מתקרבות ומנקרות בבד הציור. על כן צייר זאוקסיס ילד האוחז באשכול, וזה נראה אמיתי לחלוטין בעיני הציפורים, עד שהתייראו מפניו וחדלו מלנקר בענבים. בתגובה לשמע הסיפור, צייר מתחרהו הגדול, פראסיוס, ציור עוד יותר ריאליסטי, והעניק לזאוקסיס את הכבוד להסיר את הוילון מעל הציור כדי לצפות בו. אך אבוי לכלימה, נתברר לו לזאוקסיס כי הוילון שביקש להסיר לא היה וילון אלא הציור עצמו. אכזבתו היתה מכופלת, כי בשעה שהוא הצליח לרמות את הציפורים, פראסיוס הונה אותו, ובעצם את עיני האדם.

167. על האמן האיטלקי ג'וטו די בונדונה מספרים כי כשהיה רועה צאן בשחרותו, היה מצייר דמויות של כבשים על פני הסלע שנראו טבעיות לחלוטין. כשנתקל בהן ג'ובאני צ'ימבואה ביקש מאביו לקבל אותו תחת חסותו. באחד הימים, כשנעדר צ'ימבואה מסדנתו, צייר ג'וטו להנאתו כמה זבובים על גבי פורטרט שעמל עליו המאסטר. הזבובים נראו כה אמיתיים עד כי צ'ימבואה, שחזר מחופשתו, נפל בפח וניסה לגרשם משם פעם אחר פעם ללא הועיל.

168. טרולסטיגן היא עיר נורבגית שזכתה לשמה בעקבות שמועות על טרולים המצויים בסביבתה. על הכביש שנסלל אליה בשנת 1936 הורה המלך הוקון ה-7 להציב תמרור, שהינו היחידי מסוגו בעולם, ועליו מסומל "זהירות, טרולים בדרך", כדי להתריע בפני ציבור הנהגים שכמה מן היצורים הללו עלולים להתרוצץ פה ושם.

169. בספרו 'The Instant Physicist' כתב ריצ'ארד מלר כי בארה"ב אסור להפיק אלכוהול מנפט לצרכי תזונה, ומותר לייצרו רק מחומר צמחי כגון דגנים, ענבים ושאר פירות. אלכוהול מנפט הינו זהה מבחינה כימית לאלכוהול צמחי, אינו מסוכן ממנו, וגם אין הבדל בטעמם, אז מדוע נוצרה תקנה זו? סיבת הדבר היא הרצון של השדולה נגד אלכוהול לייקר את המשקה החריף, והרצון של לובי יצרני האלכוהול למזער את התחרות הכלכלית. אם אין הבדל כימי, איך נדע כיצד נבדל האלכוהול מנפט מאלכוהול צמחי? באמצעות בדיקה רדיואקטיבית. אלכוהול צמחי מופק מצמחים שצורכים פחמן דו-חמצני מן האטמוספרה. שיעור מזערי מן הפחמן הזה הוא האיזוטופ הרדיואקטיבי C-14, שנוצר כאשר הקרניים הקוסמיות שמגיעות מהחלל מתנגשות במולקולות החנקן. גם נפט התהווה מן הפחמן הדו-חמצני שהכילה האטמוספרה, אבל הוא קבור מתחת לאדמה במשך מאות מיליוני שנים, ומבודד מן האוויר החיצוני. מכיוון שלפחמן הרדיואקטיבי יש זמן מחצית חיים של כ-5700 שנים, הוא דועך ונעלם כליל לאחר מאה מיליון שנה. לכן, אין בו רדיואקטיביות.

170. אגוז קולה הוא סוג של עץ טרופי הצומח ביערות אפריקה. המערב-אפריקנים נהגו ללעוס את האגוזים המכילים קפאין בגלל ההשפעה של החומר הנרקוטי עליהם, אולם מלבדם איש לא הכיר את הדבר, עד שחברת קוקה קולה שמעה על כך. ראשיתו של המשקה המפורסם בשנת 1886 היתה בתמצית מן האגוז הזה, שחיזק את טעמו ופיתה את האמריקנים שהתמכרו אליו כל כך. כיום, הוצא מרכיב זה מן המשקה ונאסר להשתמש בו על פי חוק. כבר בשנת 1911 פתח הממשל האמריקני בהליכים משפטיים נגד יצרנית קוקה קולה במטרה לסלק ממנו את החומר המעורר. בין השאר נאמר כי שתייתו גרמה לירידה במוסר המיני של תלמידות בבית-ספר לבנות, ונצפתה אצלן התנהגות לילית פרועה.

171. ו'ינסטון צ'רצ'יל וליידי אסטור, האשה הראשונה בבית הנבחרים הבריטי, נהגו להתווכח ביניהם כל הזמן, בעיקר על סוגיות של שוויון בין המינים. בכל פעם שהיה נואם שם צ'רצ'יל ומשתמש במילה Man כדי לציין בני אדם, כנהוג באנגלית, היתה נזעקת ליידי אסטור ומשסעת את דבריו בקריאות ביניים: "And Woman, Mr. Speaker… And Woman". יום אחד אמרה ליידי אסטור לצ'רצ'יל: לו הייתי אשתך, הייתי שמה לך רעל בכוס התה שלך. צ'רצ'יל השיב לה בדרכו: לו היית אשתי, גברתי, הייתי שותה אותו. בהזדמנות אחרת אמרה לו ליידי אסטור :אדוני, אתה שיכור! ואת גברתי, אשה מכוערת, הגיב צ'רצ'יל, אולם מחר בבוקר אהיה פיכח…

172. המתמטיקאי והממציא האמריקני קלוד שאנון, המוכר כיום כאבי תורת האינפורמציה שעוסקת בעיבוד וכימות מידע באמצעות הסתברויות שונות, לא הותיר את השימוש בשיטות סטטיסטיות לאקדמיה בלבד. הוא ואשתו נהגו לבלות את סופי השבוע בלאס וגאס והגיעו להישגים נאים ברולטה. שאנון אף פיתח מחשב נישא לחיזוי התוצאות במשחק הרולטה. זאת לא היתה המצאתו היחידה שהצטיינה במקוריות יתרה. בין שלל המצאותיו המשונות ניתן למצוא מכשיר משעשע למדי. זאת היא קופסה בעלת מתג יחיד. בעת לחיצה על המתג, יוצאת מתוך התיבה זרוע מכאנית, משיבה את המתג למצבו הקודם, וחוזרת אל התיבה.

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com.
Entries וכן תגובות feeds.