פילוסופיה בגרוש: 151-158

05/01/2011 ב- 10:39 | פורסם בפילוסופיה בגרוש | סגור לתגובות על פילוסופיה בגרוש: 151-158

הלקט העשרים של דברים חשובים, חשובים פחות ובלתי חשובים, שאספתי במשך השנים:

151. אלפי שנים לפני שהחוקר אלכסנדר פלמינג גילה במעבדתו כי פטריית העובש פניציליום ממיתה חיידקים במגע עימה, היו הרופאים הקדומים במצרים העתיקה מרפאים פצעים באמצעות מיני מאפה שכוסו עובש. ידיעותיהם אבדו במרוצת הזמן.

152. רבים תוהים מדוע חודש פברואר הוא בן 28 ימים בלבד. הקיסר אוגוסטוס ערך בו שינוי קל: הוא נטל יום נוסף מפברואר, שגם קודם היה החודש הקצר ביותר, והוסיף אותו לחודש הנושא את שמו, אוגוסט, כדי שיהיה בן 31 יום – כמו יולי, החודש הקרוי על שם יוליוס קיסר.

153. את הדגל הקטן ביותר בעולם איש טרם ראה. מדענים אמריקנים הצליחו ליצור דגל כה מיניאטורי של ארצם, עד כי אין בתבל כולה מכשיר שבעזרתו ניתן לראותו בימים אלה.

154. הכיטונים הם רכיכות ימיות שגבן מכוסה בשמונה לוחות שריון מתפרקים. הם יוצאים לתור אחר אצות בשעות הלילה, כשהים מצוי בשפל. הם מגרדים את האצות מן הסלעים באמצעות המשננת שלהם, ואחר כך שבים למקום ממנו יצאו, אל ביתם. שיניהם החזקות מרובדות בתחמוצת ברזל הקרויה מגנטיט, כדי למנוע את שחיקתן המהירה. בתנאי מעבדה נתגלה כי למשננת ישנן תכונות מגנט: אם מניחים כיטון על גבי רפסודת עץ זעירה בתוך קערה מלאה במי ים, ומרחיקים כל ברזל מסביבתה, יגרום הוא לרפסודה להסתובב עד שחלקו הקדמי של הכיטון יפנה אל הצפון המגנטי. למרות תכונה זו, אין ביכולתו של הכיטון לנצלה לצורך ניווט, וכושר התמצאותו במרחב נותר בגדר תעלומה.

155. החיילים הבריטיים שלחמו במזרח אסיה בתקופת מלחמת העולם השנייה, הבינו תוך זמן קצר שהם בבעיה. האויב היה מצליח לאתר אותם בקלות בגלל עקבות נעליהם. בעוד התושבים המקומיים נהגו להלך יחפים, הטביעו הבריטים את נעליהם הכבדות עמוק באדמה. את הבעיה פתרו בנחישות ובעורמה: אל סוליית הנעל הצמידו דפוס של כף רגל מלאכותית, כך שמי שהתבונן בעקבות הללו סבר כי אדם יחף צעד שם.

156. הפרוצות ביוון העתיקה פיתחו שיטה מעניינת כיצד להישאר ללא בטלה. מתחת לסוליות של סנדליהן הוטבעו המילים "עקוב אחריי", וכך יכלו לקוחותיהן להתחקות אחר עקבותיהן באשר הלכו.

157. המדען המהולל ו'יליאם תומפסון, הקרוי גם לורד קלווין, לא רק שימש כנשיא החברה המלכותית בבריטניה, אלא גם נהג ליטול לעצמו את תפקיד הנביא. בין השאר הכריז כי אין שום סיכוי שנשתמש ברדיו אי-פעם, התעקש שקרני X שדיווח עליהן הפיסיקאי הגרמני רנטגן תתגלינה כתרמית מוחלטת, ואף הפיץ ברבים הצהרה חד-משמעית: מכונות הכבדות מן האוויר כמו אווירונים לא תרוממנה לעולם מן הקרקע.

158. בספרו של ג'ונתן סו'יפט, 'מסעי גוליבר', מצויות שתי עובדות מדהימות מעולם האסטרונומיה שנתגלו כעבור דורות אחדים כנכונות. כך למשל, האסטרונומים של לאפוטה גילו שתי הילות בקרבת כוכב-הלכת מאדים. 156 שנים אחרי כן גילו המדענים כי למאדים ישנם שני ירחים. כמו כן, הצליח סו'יפט לנבא באופן משונה את משך סיבובם של ירחים אלה. אחד מהם, פובוס, מקיף את מאדים בשליש הזמן שנמשך סיבובו של מאדים סביב צירו. על ידי כך נוצר הרושם כי הוא עולה במערב ושוקע במזרח. למעשה, פובוס הוא הגוף השמימי היחיד שידוע עד כה, אשר מקיף גוף אחר מהר יותר מאשר חג הגוף האחר סביב צירו.

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.