פילוסופיה בגרוש: 14-21

05/01/2007 ב- 07:57 | פורסם בפילוסופיה בגרוש | סגור לתגובות על פילוסופיה בגרוש: 14-21

הלקט השלישי של דברים חשובים, חשובים פחות ובלתי חשובים, שאספתי במשך השנים:

14. ספר שמות כב יז קובע "מכשפה לא תחיה", ובגין הציווי המקראי שרפו הנוצרים למוות המוני נשים בימי הביניים שנטען כלפיהן שהן מכשפות. צורה זו של הוצאה להורג הועדפה על פני אחרות הואיל והלמה יותר מכולן חוק שנחקק במועצת טור (Council of Tours) בשנת 1163: "הכנסייה מתעבת שפיכות דמים". מטרת החוק נועדה למנוע הרג באשר הוא ופירשוהו אחרי כן בצמצום על פי מילותיו בלבד ולא לפי כוונתו; קרי, אסור שהנענש יתבוסס בדמו עד צאת הנשמה.

15. את טיוטת הצהרת העצמאות של ארה"ב כתב תומאס ג'פרסון, וג'ון אדמס סייע לו בעיבוד הסופי של הנוסח. המסמך אושר ב-4 ביולי 1776. שני הנשיאים לשעבר הללו מתו בדיוק כעבור חמישים שנה, ב-4 ביולי 1826.

16. המלה רקטה הידועה מלועזית, מוצאה דווקא מעברית. רחת הוא כלי עץ עשוי ככף רחבה ולו יד ארוכה לזרות בו דגן ברוח כדי להבר את הבר מן התבן (ישעיהו ל כד). מילה שמית זו הגיעה, כפי הנראה, לספרד, על ידי הערבים, ושם קיבלה את צביונה המקומי: רקטה. כידוע, באמצעות רקטה של טניס אנו מעיפים את הכדור, בדיוק כפי שהדגן מועף ברוח באמצעות הרחת.

17. המאה ה-21 ויחד עימה, האלף השלישי כולו, החלו ב-1 בינואר 2001. לכאורה, אין חישוב קל מכך. הרי בדיוק ביום ההוא חלפו אלפיים שנים מאז שהחלה הספירה בשנה 1. ברם, חרף מחאות נמרצות של היסטוריונים ומתמטיקאים שהבהירו חזור והבהר כי שנת 0 לספירה לא נתקיימה, החליט העולם לחגוג את כניסת המילניום החדש דווקא שנה אחת בטרם זמנה, ב-1 בינואר 2000.

18. בעת המשבר הכלכלי הגדול שפקד את אמריקה הצפונית במהלך שנות ה-30 של המאה ה-20, גברה הפשיעה במידה כזו שכל אזרח נפגע על ידי כייסי רחוב לפחות פעם אחת בכל כמה שבועות. על מנת למגר ככל האפשר את נגע הכייסות מקרב האוכלוסייה, נזקקו רשויות החוק לקבלת עצות מפי הציבור. אחת המעניינות שבהן הגיעה מאת בעל חנות לממכר דגים. הלה הציע לייצר את הארנקים מעור הכריש. וכי למה? מי שנזדמן ללטף עורו של כריש יודע כי חלק הוא כקטיפה, אם כיוון הלטיפה הוא מן הראש לעבר הזנב, ואילו כשמלטפים בכיוון הנגדי נדקרים כהלכה.

19. את הזוכה מדי שנה בפרס נובל בשלום בוחרים חמישה אישים בולטים, שנקבעים על ידי הפרלמנט הנורבגי. חמשת השופטים הנורבגים שבחרו להעניק את פרס נובל לשלום בשנת 1935 לקארל פון אוסייצקי היו אנשים אמיצים מאד. פון אוסייצקי, העורך הפציפיסטי של העיתון אשר חשף את מזימת החימוש של היטלר, נשלח מאוחר יותר למחנה ריכוז שבו מת משחפת. כאשר פלשו הנאצים לנורבגיה היתה ההוראה הראשונה שקיבלו לעצור מיד את חמשת השופטים.

20. מכמה פסוקים בספר בראשית ניתן להניח כי בני האדם הראשונים היו צמחוניים, וכי לא ניזונו כלל מבשרם של בעלי חיים. בפרק א כט, אומר אלוהים אל אדם וחוה: הנה נתתי לכם את כל עשב זורע זרע, אשר על פני כל הארץ, ואת כל העץ, אשר בו פרי עץ זורע זרע, לכם יהיה לאכלה. רק לאחר המבול הרשה אלוהים לבני האדם לאכול בשר חיות. בפרק ט ג, כבר אומר אלוהים אל נח ובניו: "כל רמש אשר הוא חי לכם יהיה לאכלה, כירק עשב נתתי לכם את כל".

21. מקור המילה רובוטה הינו בשפה הצ'כית, ופירושה עבודה, בדומה ללשון הרוסית. המונח רובוט הופיע בפעם הראשונה במחזה "ר.או.ר" מאת הסופר הצ'כי קארל צ'אפק, שם מופיעים יצורים מכאניים דמויי אדם שמבצעים עבודות שונות באופן אוטומטי.

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.