קללתה של המעלה היחידה ויוצאת הדופן

25/01/2023 ב- 01:52 | פורסם בהשוליים המתרחבים של קו אינסופי, על מדף הספרים | סגור לתגובות על קללתה של המעלה היחידה ויוצאת הדופן

בכפר לגוב שבפולין נבנתה במאה ה-14 טירה על ידי האבירים הטווטוניים. בתחילת המאה ה-15 כבר היתה בידיו של אביר פולני בשם מארק (Marek), שהיה לטיפוס מריר מרוב בדידות לאחר מות רעייתו. אולי משום כך לא חיבבוהו תושבי הכפר. אבל, היתה לו אחות יפה וחביבה על כולם בשם דורוטה (Dorota). בבוקר אביבי אחד נערך קרב מחוץ לכפר, ומארק שבה נסיך פרוסי בשם בוריס. זה נכלא בצינוק חשוך ולח, וכל שנותר לו כדי לשמור על שפיותו היה לשיר. לאחר מספר חודשים של שירה השתבח קולו ותושבי הכפר החלו להגיע לטירה כדי להאזין לשיריו. ואכן, הוא שר כל כך נהדר, עד שאחותו של מארק נכבשה כליל והחלה להתאהב בנסיך מבלי שראתה אותו אפילו פעם אחת. בלילה מן הלילות היא שיחדה את השומרים, ואז יכלה דורוטה להיפגש בפעם הראשונה עם בוריס. אחרי הרבה פגישות כאלה היו שניהם מאוהבים מאד וחלמו להינשא זה לזו. לרוע מזלם, הם שכחו לספר זאת לאביר, ומארק שלא ידע על כך דבר החליט לשדך את אחותו לאביר מזדקן מן הכפר השכן. דורוטה לא יכלה לעשות מאומה מלבד לציית לאחיה. במהלך החתונה שנכפתה עליה נקרא הנסיך בוריס מן הצינוק והצטווה לשיר למען האורחים הרבים שנאספו בטירה. הוא סירב, והאביר הזועם הורה מיד לערוף את ראשו ואת גופתו לזרוק לאגם. דורוטה היפה, שהייתה עדה למראה התקרית הנוראה, מתה זמן קצר לאחר מכן מלב שבור. נישואיה לאביר הפולני מעולם לא התממשו.

למעשייה על אודות טירת לגוב (Lagow Castle) יש כמה נוסחים שכולם נועדו להסביר את היאחזותן של רוחות הרפאים במקום, וכולם נטוו סביב המעלה יוצאת הדופן של הנסיך הפרוסי – קולו המשובח – שבנסיבות מקרהו הטראגי היתה גם המעלה היחידה. באופן שאולי אינו מפתיע, בלא מעט סיפורי עם אירופיים נמצא מעלה יחידה ויוצאת דופן של גיבוריהם ואשר בגללה הם סובלים. כל פרשני האגדות, בלי יוצא מן הכלל, משוכנעים כי הגורם לסבל הוא התכונה החריגה, כמו ילד ממושקף יחידי בכיתה שסובל מהקנטות התלמידים. מכנים אותו "אבו ארבע" ו"משקפופר" כדי ללעוג לליקוי בראייתו. באשר להיותה המעלה יחידה – אין לגיבור עוד מעלות – הם מסבירים כי במרוצת הדורות השילו סיפורי עמים את התוכן המורכב ושמרו מאז על צביון פשוט, שהוא קל למסירה בעל פה. עם זאת, אין בנמצא מקורות שיוכלו לתמוך בהסבר שלהם. נדמה כי הסיפורים נולדו יחד עם המעלה היחידה, ואפשר כי דווקא היחידנות שלה, ולא חריגותה, היא אשר הסבה סבל לגיבורים. יש כאן מעין לקח שאסור להסתמך במהלך החיים על מעלה אחת ויחידה, וכשמסתמכים רק עליה בלית ברירה אזי נידונים לצרות צרורות.

לעיתים רחוקות, כשאני מתוודע לאשה מומחית מאד בתחומה שהיא גם יפה ומושכת למדי, עיניי מביעות שביעות רצון כה גדולה כאילו ההישג שייך לי. נכון הדבר כי מיעוט מן הנשים הינן יפות ואין לצפות שרוב המומחיות תהיינה כאלה, אולם עדיין מספר היפות והמומחיות קטן בהרבה ביחס לקבוצות הרלוונטיות באוכלוסיית הנשים. מדוע זה כך? יתכן בהחלט כי דווקא התשובה הפשטנית היא הנכונה במקרה דנן. לפני שנים אחדות, בעבודה שנמשכת עד עתה, התחלתי לרשום מן הזיכרון את כל הישראליות הלא-ערביות בנות 25 ומעלה שהכרתי פנים אל פנים והן בהירות שיער מלידה ויפות לטעמם של כולם, או שדדיהן בולטים החוצה באופן טבעי בהרבה מעל הממוצע. כידוע, אלה הן נשים חריגות מאד בישראל. זוהי קבוצת המחקר, ובצד כל שם ושם ציינתי את התרשמותי מן האינטליגנציה של כל אחת ואחת. קבוצת הביקורת כוללת את יתר הישראליות הלא-ערביות בנות 25 ומעלה שהכרתי פנים אל פנים. חרף הבעייתיות הנובעת מסובייקטיביות ותעתועי הזיכרון, אני סומך ידיי על הרושם האישי שנטבע אצל פלוני יותר מן התוצאות המוטות במבחני מנת משכל. ואני אדם חד-עין בנוגע אינטליגנציה. זהו הדבר הראשון שאני מחפש אצל בריה שאך הכרתי, ולא על מנת לדרג אותה כי אם על מנת להתאים עצמי אליה. כמו מרבית האנשים, סיגלתי לעצמי מנעד של התנהגויות ואני משתמש בהן בהתאם לצרכיי. בסיכומה הזמני של עבודתי זו מצאתי כי הנשים ששייכתי לקבוצת המחקר הן בממוצע אינטליגנטיות פחות מן הנשים ששייכתי לקבוצת הביקורת.

מדוע התחלתי בעבודה זאת? נקודת המוצא שלי היתה כי בדרך כלל מחפשים גברים את הנשים הנדירות, בבחינת יהלומים יקרי ערך. נתתי ליבי כי הסקנדינבים מחפשים את הסקנדינביות האינטליגנטיות ביותר. יש אצלם בשפע בלונדיניות ברוכות חזה, ובניגוד להנחתן של ישראליות שחומות, הנורדים לא נמשכים במיוחד לחזותן זו. היא אינה כה נדירה בארצותיהם ויש אצלם בשפע גם נשים לא בלונדיניות. אף נשים אינטליגנטיות יש אצלם בשפע, אבל הם לא מסתפקים בהן. הסקנדינבים רוצים את הטובות ביותר. ככל הנראה, מן הסיבה הזו מתאמצות הסקנדינביות להיות יותר ויותר אינטליגנטיות. מנגד, הנשים מקבוצת המחקר שלי לא היו צריכות להתאמץ כדי להיות נדירות בעיני הגברים המקומיים. הן נולדו כאלה לחברה הישראלית.

להתרשמותי, יש בסיס לטענה כי בתנאים מסוימים מסתפקים בני אדם במעלה יחידה ויוצאת דופן, שלדידם מסייעת לטפס בסולם החברתי, ולכן, אין להם צורך להוסיף לעצמם עוד מעלות שנחוץ מאמץ מפרך להשיגן. האם סיפורי עם יוצאים נגד הבטלה הזו? ניתן ללמוד מעלילותיהם הקצרות כי מעלה אחת ויחידה מהווה בעצם מגרעת.

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.

%d בלוגרים אהבו את זה: