דברים בגנותן של חברות הכנסת לדורותיהן

29/04/2021 ב- 11:24 | פורסם בענייני דיומא | סגור לתגובות על דברים בגנותן של חברות הכנסת לדורותיהן

הרבה מסיפורי חז"ל משובבי לב ומושכים את העין, והנה אחד מהם מנוסח ב' של אבות דרבי נתן, פרק מ"ה: ארבע מידות בנשים אבל לא באנשים – גרגרניות, קנאיות, צתתניות ועצלניות. גרגרניות, שנאמר "ותרא האשה כי טוב העץ למאכל" (בראשית ג' ו); קנאיות, שנאמר "ותקנא רחל באחותה" (בראשית ל' א); צתתניות, שנאמר "ושרה שומעת פתח האוהל" (בראשית י"ח י); עצלניות, שנאמר "מהרי שלוש סאים קמח" (בראשית י"ח ו). ר' יוסי ראה כי החכמים חיפשו בכל ספר בראשית כדי למצוא מידות רעות בנשים, והוא הביא להם רק מתוך מעשה יוסף סימני אותן המידות הרעות בגברים: כשם שנתנו ארבע מידות בנשים, כן נתן באנשים – גרגרנים, קנאים, צתתנים ועצלנים. גרגרנים, שנאמר "וישבו לאכול לחם" (בראשית ל"ז כה); קנאים, שנאמר "ויקנאו בו אחיו" (בראשית ל"ז יא); צתתנים, שנאמר "והם לא ידעו כי שומע יוסף" (בראשית מ"ב כג); עצלנים, שנאמר "מהרו ועלו את אבי" (בראשית מ"ה ט).

אצל האדם ניתן להבחין בשלושה נתיבים לאגור דעת: א. סיפורים לעיל משמשים כניצוץ שמדליק בערה ורוצים לקרב אל האש כדי ללמוד כל אשר ידוע. אני התחלתי להתעמק בספרות חז"ל אך בגללם. ב. לשלוט בתחום ידע לצורך מסוים כתלמיד המתכונן לבחינת בגרות. ג. על מנת לרכוש הבנה טובה יותר משל אחרים כדוקטורנט העמל על עבודת הגמר שלו. מאידך, החוכמה פירושה להשוות את הידיעה החדשה לידיעות הקודמות ולהפיק מכל אלה תובנות פשוטות ככל שתהיינה. רק כסילים גורסים בפה מלא כי אסור להשוות, ואילולא נגישותם לאינטרנט לא היו מצליחים להפיץ את טענתם שאין בה כלום. ואני רשמתי אז במחברתי: אם ניתן בשיטה זו למצוא דוגמה לכל תכונה שהיא, מדוע הסתפקו חכמינו במעט בלבד ולא התאימו דוגמאות לשלל המגרעות האפשריות, ולמה סברו כי דווקא תכונות אלה מייצגות מכולן את האשה או מועילות לתיאור הדמות הנשית שראו בעיני רוחם.

השבוע מונתה אורנה ברביבאי ליו"ר זמנית של ועדת החוץ והביטחון. לנוכח התגובות בדבר המינוי נזכרתי בסיפור מאבות דרבי נתן. תיכף ומיד מצאו כל מיני דתיים פגמים באיוש התפקיד הזה מפני שעסקינן באחת הנשים, והרי את ביטחון המדינה והגנת המולדת מנכסים לגברים שנפשם יציבה ובעלת סגולות וכך ציוו עלינו רבותינו. ללמדכם שהרבה אנשים המצויים בנבכי הדת עודם נבערים כעולל ולא ידעו כיצד ר' יוסי עשה מאבותיהם חוכא ואטלולא. מנגד, ליבם של רבים עלץ והתרונן וכבר דיברו בהיסטריה על ציון דרך חשוב בהיסטוריה. הנה לראשונה בתולדות המדינה יושבת אשה בראש הוועדה החשובה ביותר בכנסת. מבעד לאמת הזאת מסתתת אמיתה נוספת. עד השבוע החליטו חברות הכנסת לדורותיהן כי אין במשרה הזאת כדי לייצגן. איש לא מנע אותה מהן בכוונה. מתוך בחירה חופשית העדיפו לוותר עליה למען תפקיד אחר, אף אם הלם פחות את כישוריהן באופן אינדיבידואלי.

כפי שיכלו חז"ל למצוא אינספור דוגמאות למאפייני אישיות רבים בספרי התורה, אבל הסתפקו באותם אלה שראו בהם מועילים לתזה שלפיה אין לסמוך על האשה ויש להפקיד עליה השגחה גברית כי היא זוללת מכל אשר הבא ליד, ומקנאת בשיגעונה, ומצותתת לשיחות אשר לא לה, ועצלנית מטבעה – כך רצו חברות הכנסת במשרות שתועלנה להן באופן הפרטי ולאו דווקא לציבור, ויצא לפי כן שלא איישו את שלל התפקידים אשר היו לפתחן. ברי שיו"ר ועדת החוץ והביטחון הוא התפקיד הכי חשוב בפיקוח הפרלמנטרי על פעולות הממשלה, והוא בין רבי העניין ביותר עבור כל פוליטיקאי, והאחריות שנישאת בחובו היא אשר נועדה יותר מכל לשרת את האזרחים ולשם מטרה זו מבקש הוא שיבחרו בו, אולם אין בו ג'ובים להעניק למלחכי הפנכה. במשרד ברזי המים יש, וכאן מצוי ההבדל מדוע הוא רצוי.

אני ממליץ אפוא לחברות הכנסת לעסוק פחות באשר "מה אלוהים חושבת" מכיוון ששפה אינה משנה מציאות – כדעתן הסתמית של אלו שרכשו השכלה במדעי הדשא – ולעסוק יותר במציאות עצמה כי היא זו שבכוחה לשנות את דפוסי החשיבה. במקום להסתכל מתוך צרות מחשבה מה כדאי הרגע, התנפלו נא על כל אשר יתרום לכולנו ביום המחר. אכן, אתן נוהגות כגברים. ר' יוסי צדק באשר לכולכם. גם עמיתיכם חברי הכנסת חושקים קודם כל להיות שרים ולחלק ג'ובים לקרובי משפחה ולמקורבים. הם מסתפקים בישיבה בראשות ועדות הכנסת כברירת מחדל, ועיניהם תמיד נשואות לכורסאות העור במשרדי הממשלה. ואילו הסיבה שעד השבוע לא מונתה יושבת ראש לוועדת החוץ והביטחון היא מפני שפחות חברות כנסת פועלות במשכן יחסית לחברים, בעוד הכיבודים מחולקים באופן שווה לכוחן, וכאמור הן בחרו אילו מהם מתאימים למאווייהן. ביום שבו תצהיר הגברת ברביבאי כי היא מעדיפה להמשיך ולשבת בראשות ועדת החוץ הביטחון על פני הצעה לכהן כשרת התקשורת למשל, אז יהא זה ציון דרך היסטורי; לא לפני כן!

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.

%d בלוגרים אהבו את זה: