האם יחסיות יכולה להתקיים מבלי השוואה בין שני דברים לפחות?

03/07/2020 ב- 07:07 | פורסם בהשוליים המתרחבים של קו אינסופי | סגור לתגובות על האם יחסיות יכולה להתקיים מבלי השוואה בין שני דברים לפחות?

החבר'ה מהמילואים הורגלו להיפגש בלעדיי. היינו קובעים להיפגש היכן שהוא בתל אביב וברגע האחרון הברזתי להם. אני הטיפוס הנעלם. אפילו לעצמי לא יכולתי לומר היכן אהיה בעוד יום. באיזושהי פעם החלטתי להגיע ולראותם. לשם כך הצטרכתי לבטל את בואי אל בית חברתי. אם הייתי מופיע כאן, הייתי נעלם שם. כולם שמחו לראותי והתיישבנו במסעדה נטושה. מלבד קולות צחוקנו לא שמעו הקירות דבר. וצחקנו בלי מעצורים. כתמיד נראינו יחדיו משועשעים. אך הראש שלי לא היה שם. צחקתי כי הצחוק מדבק, ואז הבחנתי כי כמותי נוהג אחר מן החבורה. הוא צחק כי לא היתה לו ברירה. קודם כל השייכות, אחר כך הצרות הפרטיות שלו. מכיוון שהתבוננתי בו חדלו מחשבותיי לנדוד ויכולתי להקשיב לשיחה. החבר'ה התבדחו על חשבונו. בזמן שהפלוגה היתה בשירות מבצעי נעשתה היכרות עם איזושהי מש"קית לא בררנית. עם כולם היתה מלבד זה שצחק אחרון מיגון. בזמן ששמר אמונים לאהובתו, היא הרהרה לבדה על יחסיהם והחליטה על פרידה.

על מנת לעודד אותו אמר אחד את הדברים הבאים: גם קוץ במדבר ייחשב לפרח! דהיינו, החבר'ה מודים שהיו תקועים חודש ימים עם חיילת לא אטרקטיבית. גם הם לא יכלו להרשות לעצמם להיות בררנים. חשבתי לעצמי כי לבטח היו שם חיילות יפות. ודאי היו תפוסות על ידי קציני היחידה. על כל פנים, הדברים שאמר עניינו אותי מאד, והחלטתי להרחיב את השיחה. לא היה לרעיי חשק לדיונים פילוסופיים, אבל אני התעקשתי. הגדתי: הבה נבטל את היחסיות. הבה נניח שעל אי בודד נמצאים רק נער ונערה ומלבד אחד את השנייה לא ראו איש מעולם. האם יחשקו זה בזו? מישהו העיר שכבר עשו על כך סרט, אך היוצרים לא העזו להציב על האי מכוערת, אחרת הצופים היו בורחים. כולם אז התפלאו: אתה שמסתובב כל השנה בג'ונגלים, איך לא ראית את 'הלגונה הכחולה'? הפרט היחידי שידעתי על השחקנית ברוק שילדס שהינה בת זוגו של הטניסאי אנדרה אגאסי. לא ראיתי כל סרט בכיכובה, והעזתי גם לומר כי בעיניי איננה נאה כל כך.

אני לא הייתי זוכר את מפגש המילואימניקים הזה אלמלא נודע זמן מה לאחריו ששילדס ואגאסי נפרדים. מה זה נוגע לי – לא אדע, אבל נעשיתי מאושר כמו בריה שרודפת אחרי הצדק ומשיגה אותו. חלפו הרבה שנים מאז ואני נזכרתי במפגש שוב. ניסיתי לברר מחדש מה אני יודע על יחסיות. היתה לי דוגמה מצוינת לתאר אותה; אפיזודה ללא שם נחקקה במוחי מבלי שידעתי אימתי: נוסע אחד עולה עם מזוודתו האחת לכרכרה רתומה לשני סוסים. העגלון קורא להם לזוז בשפה מוזרה והם נותרים במקומם. כנראה המשא כבד מדי, העגלון מפטיר. הוא רותם עוד צמד סוסים, מדבר אליהם בלשונו המשונה והם מתהלכים בעצלתיים, והנוסע ממהר. העגלון מסביר לו שיוכל לרתום זוג סוסים נוסף אך מחיר הנסיעה יהיה מכופל. הנוסע הנחפז מסכים והכרכרה יוצאת לדרכה. כעבור שעה חולפת לידם כרכרה עמוסה במזוודות. הן מסתירות כמעט לגמרי את הנוסע והעגלון שיושב לפניו, ורק סוס יחיד דוהר קדימה, סוס קשיש למראה, שגורר את הכרכרה במהירות עד שנעלמת לה באופק. אז תופש הנוסע כי רומה.

שאלתי עצמי: האם הנוסע מסוגל לדעת כי רימוהו מבלי שהיתה מגיעה כרכרה נוספת?

לפני שאחזתי בידי תשובה חזרתי אל הדרך וחקרתי לגביה: איך יוכל לדעת הנוסע כי הכרכרה שנוסעת בסמיכות אליו יש בכוחה לנוע מהר יותר? יתכן כי בדיוק ברגע ההוא נעמדה כרכרתו מסיבה כלשהי שלא נתן דעתו עליה ואפילו צב היה נראה זריז לעומתה. על כן, היתה מוכרחה להיות נקודת ייחוס שאליה הכווין הנוסע את מבטו. אם שתי כרכרות בנסיעה, כשבמועד מסוים היו באותו קו, הגיעו בזמן שונה אל אילן המתנשא הלאה בעיקול הדרך, נהיר כי אחת מהן מהירה מהשנייה. עתה, בהיעדר הכרכרה השנייה, אפילו השליך הנוסע את המזוודה הכבדה לשולי הדרך, עדיין לא יכול היה לדעת בוודאות הדרושה האם הכרכרה תגיע אל האילן בזמן קצר יותר משהיתה אמורה ביחד עם המזוודה. על מנת לדעת אם יש לו עסק עם נוכל מוכרחה גם להתקיים יחסיות מבלי השוואה בין שני דברים. כדבר הזה נשמע בלתי רציונאלי בעליל. כולם תוהים איך כך יתכן.

על פי כל ההגדרה, אין ולא יכולה להתקיים יחסיות בלי השוואה בין שני דברים לפחות. כה מוזר, כבר אני מכיר שלל דוגמאות כאלה. אשוב לאפיזודה ברשותכם ואשנה אותה קמעא. הנוסע מגיע אל התחנה ועולה על כרכרה. מצידה ניצב אילן גבוה. האילן משמש נקודת הייחוס שלו. העגלון מברכו לשלום ושואל לאן מועדות פניו. עונה לו הנוסע: לשום מקום. אני רוצה שהכרכרה תשאיר אותי כאן. טוב ויפה, משיב העגלון. שתי אפשרויות יש לפניו. האפשרות האחת, לא לרתום סוסים לכרכרה. זוהי כמובן תרמית. הנוסע משלם מחיר שלם עבור נסיעה לשום מקום הקצובה בזמן, והעגלון מבטל כליל את השימוש בכוח סוסיו תחת להעניק שירות מלא. האפשרות השנייה היא לרתום שני סוסים מקדימה ושני סוסים מאחור וכל צמד סוסים ימשוך לפנים במידה שווה מן הצד שלו. זוהי כמובן תרמית. הנוסע משלם עבור נסיעה לשום מקום והעגלון יוצר מצג שווא כאילו נחוצים ארבעה סוסים כדי למלא משימה מפרכת זו.

שימו נא לב, אין מצוינת לעיל השוואה בין שתי אפשרויות. הנוסע מכיר רק אפשרות יחידה, את זו שהוא חווה אותה. זוהי אפוא דוגמה משונה לבעיה משונה עוד יותר, והיא לא היתה נחשבת בעיה אם לא היה לה פיתרון.

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com.
Entries וכן תגובות feeds.

%d בלוגרים אהבו את זה: