שובם של הזקנים מן החבובות

09/11/2018 ב- 02:43 | פורסם בענייני דיומא | סגור לתגובות על שובם של הזקנים מן החבובות

כל מה שאני זוכר מבליל הסיפורים בשיעורי פיסיקה על השאיפה האוניברסלית של סדר דברים ראשוני לעבור לסדר אחר ועל הצורך בהשקעת עבודה כדי להשיב את הסדר לקדמותו הוא שזעקתי בסוף: הדבר דומה ללימוד יסודי על אורחות חייו של כלב מגזע נדיר כדי לדעת כל מה שאנו רוצים על זאבים! אם כך חשבתי אם לאו כבר אינני זוכר. הייתי תלמיד שנהנה לאתגר את מוריו בקושיות. ואז הצבתי דוגמה: אם נניח על מתקן של בוחש מגנטי מיכל סגור ובו שוכנות מולקולות של גז כלשהו, או שנמלא קדירה מצוחצחת במים מזוקקים ונערבבם ללא הרף, או שנלוש מבחוץ כרית של נוצות בידינו, מה נוכל לספר שהשתנה בעקבות זאת? לא הרבה, אם בכלל. חלקיק מס' 32 החליף מקום עם חלקיק מס' 72 שזהה לו, ותו לא. דהיינו, עבור רוב התהליכים בטבע ספק רב אם שינוי הסדר הפנימי שלהם יגרום לשינוי בתוצאה הסופית שממנה מושפעת הסביבה. רשמתי דברים דומים ביומן הנוער שלי בשתי הזדמנויות, ובקפיצה מחשבתית שאינני מסוגל להסביר מה טיבה הוספתי בעט אחר, בזמן לא ידוע: כפי שקורעים לגזרים אישיות פוליטית בתכנית 'מוקד'. נראה שהכוונה היתה קשורה לקריעת כרית ופיזור נוצותיה בחלל החדר. מלחמת כריות בין בנים ובנות היתה משחק נפוץ בצעירותי.

דומה שלא רק אני צפיתי ב'מוקד' בגלל ההתכתשות הצפויה מראש בין המראיין למרואיין, שהיתה עולה לעיתים לטונים צורמים עם שאלות עיקשות ותשובות מתפתלות. נדמה שהמרואיינים לעת מצוא היו מזדרזים להגיע לאולפן כדי לקבל זמן חשיפה של קרבן בשידור ישיר. אפשר שההתקרבנות היטיבה עימם. והקטטות המילוליות הללו היו מושכות מאד את קהל הצופים המושבע שלא שבע מהן. הציבור רצה לראות על המרקע טיעונים של פוליטיקאים הנקרעים לגזרים בפי המנחה, כפי שבעת העתיקה ביקש דם בזירה באמצעות תלישת איברים מן הגוף. התרבות האנושית משנה פניה אך אינה משתנה.

זה היה גם סוד קסמה של פינת הזקנים בסדרה 'החבובות'. מי באמת צפה בה כדי להתעדכן באהבתה של שרה נתניהו אל קרמיט? כולם חיכו ששני הקשישים הנרגנים הללו יפתחו את פיהם ויפרקו לחתיכות דמות מפורסמת שבעת ההיא כיכבה בפרק. והם עשו זאת באמצעות הערות ציניות המצחיקות עד דמעות. שנים אחרי כן ירד המופע מן המסך, הצפרדעון הנודע נעלם מחיינו, אך מיס פיגי עודה עימנו, ושני הזקנים הרוטנים שכולנו התגעגענו אליהם שבו אלינו בתחפושת אחרת.

אופירה אסייג ואייל ברבוביץ' (כך קורא בשמו ילד קטן), שתי פיגורות מתרבות הספורט המקומית, שבניגוד ללהג הבלתי נסבל שיוצא מפיות אחרים, הן גם אופרטיביות, קיבלו יחדיו זמן שידור בערוץ 2 המתחדש. לראשונה ולאחרונה צפיתי בהם לאחר ההתגוששות התקשורתית בין אופירה ליאיר ההוני כדי ללכוד במו עיניי את רגעי הכשף המדוברים, אף אם באיחור קל. ומה כבר אוכל להוסיף על דברי הזולת? החזרזיר הוורדרד אמר את אשר חושבים אשכנזים לא מעטים על נשים מרוקאיות, שהן בהמות. ואופירה ניצלה את הבמה כדי להתוודות כי מה שסבורים לא מעט אשכנזים על מרוקאים הינו אמת באימתה, רובם מצביע לאבא של ההוני, "כי ככה זה בפריפריה", כמו חוק טבע שנלמד בשיעור פיסיקה. מה נכון מכל זאת? ההוני הוא הבהמה, כמובן. מספרים שהוא רמז כי אופירה הגיעה לאן שהגיעה… ואופירה התכעסה… ומירי רגב הגנה על הפושטק. חלפו ימים מספר ועל דוכן הנואמים בכנסת רמז אלעזר שטרן כי מירי רגב הגיעה לאן שהגיעה… כדי שתטעם קצת על בשרה מה שחטפה אופירה מן החזיר ההוני.

זו פעם שניה שאני נותן את הדעת על המתחולל בתכנית הזו. בפעם הקודמת קראתי רכילות שאייל ברבוביץ' התנצל בפני הדוגמנית סתיו סטרשקו כי ביקש יותר מדי פרטים על האנטומיה שלה: האם השתנתה או שנותרה בעינה? דעתי היא שברבוביץ' לא היה מוכרח להצטער בכלל. לגבי הדוגמנית המתחילה היו השאלות שלו במקומן. סטרשקו אינה דנה אינטרנשיונל שהגיעה להישגים בינלאומיים שאינם כרוכים במראה גופה. אותה יש לשאול על זמרתה. ואילו סטרשקו נודעה במדורי הצהיבות ומשם עוד לא יצאה, ואותה צריך היה לתשאל באותו גוון. האם פולשני מדי? סטרשקו עצמה פלשה לחיינו עם שום כלום מחייה למעט הידיעה שפעם היתה בחור. במה נודעה חשיבותה? מהי פריצת הדרך הייחודית שלה? ברבוביץ' שאל אותה את אשר רבים היו חפצים לשאול במקומו: איך הוא נהיה היא? ברבוביץ' עשה כן בלשון הרחוב שלו, אך מי שיושב בתוכנית שלו עם אופירה אל לו לצפות לראיון ישימוני אצל דוד ויצטום ועמנואל הלפרין. זה היה גם המתכון המוצלח של 'מוקד'. את השאלות הטריוויאליות השאירו לתוכניות אחרות. ומי שרצה להיחשף דרך השאלות ידע היטב היכן להגיע, בא, והתיישב.

אחרי שנחשפנו לצביעות מגונה כדוגמתה של סתיו סטרשקו, אחרי ששמענו שאייל ברבוביץ' שלח לה בבהילות התנצלות רפה המחווירה כל כך את אופיו, אחרי שחזינו במירי רגב מתבלבלת בין פושקין וצ'כוב (הו, בין סינדרלה ליפהפייה הנמה), ואחרי שראינו את אופירה אסייג בדמות האשה המוכה מדימונה, ראוי שנציע שיפורים לעתיד. ברי כי ברבוביץ' ואסייג הם הרבה יותר אינטליגנטים מן הממוצע הארצי, ופינת הזקנים שלהם מתבזבזת על דאחקות ביניהם ועקיצות מעין אלה כלפי מרואיינים, כאשר הם יכולים לברוא בכוחות עצמם, מבלי התערבות העורך, ראיונות נשכניים הרבה יותר שיש להם ערך עיתונאי. נחוץ אפוא שינוי מהותי בתכנית שלהם לתועלת האומה. לא עוד 'החבובות' במתכונת חדשה, אלא 'מוקד' בגרסתו הקודמת.

מודעות פרסומת

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com.
Entries וכן תגובות feeds.