פילוסופיה בגרוש: 267-272

07/11/2018 ב- 04:18 | פורסם בפילוסופיה בגרוש | סגור לתגובות על פילוסופיה בגרוש: 267-272

הלקט השלושים ושבעה של דברים חשובים, חשובים פחות ובלתי חשובים, שאספתי במשך השנים:

267. למן סוף תקופת הברונזה חדרה לעמק הריין ולעמק הרון תרבותם של הקלטים. אלה היו שבטי רועים ולוחמים שהגיעו מאזור הדנובה והשתייכו במנהגיהם לקבוצה ההודו-אירופית. אמנם לשונם היתה קלטית, אך אין כל ודאות שקיים היה עם קלטי אחיד. הסופרים היווניים, שבעיניהם נצטיירו כל הברברים כדמויות מעורפלות ומטושטשות, תיארו את הקלטים כנוכרים גבוהי קומה, לבני עור ובהירי שיער שישבו מעבר להרים. אולם, רוב הקלטים היו כהי שיער דווקא. והרומים, שעה שהפגינו בתהלוכות ניצחון על הקלטים והצעידו את שבוייהם בעיר רומא, אנוסים היו תכופות להבהיר את שערותיהם כדי להתאימן למסורת העממית, אחרת התקשו הצופים להאמין כי אכן מדובר בקלטים.

268. בעמ' 603 בכרך 17 של Sintesis משנת 1939 מספר המחזאי Alfred Julian Talbot: בתחילת 1938 פרסמתי קומדיה במערכה אחת הקרויה Chez Buguskovsky שמתארת אדם בשם זה שגונב ציור של יאן ורמיר ממוזיאון הלובר בפאריס. ב-15 באוגוסט 1939 דיווחה העיתונות כי אדם אמיתי בשם Boguslavsky גנב לא מכבר ציור יקר-ערך ממוזיאון הלובר.

269. המונח שוביניזם משמש בימינו כתיאור של זלזול באשה עד כדי אפלייתה לרעה כשהאדרת עליונותו של הגבר על פניה היא הצידוק לכך. אך למעשה לא התכוון המונח לנשים בכלל כשנטבע לראשונה. הוא נגזר משמו של ניקולא שובן, חייל בצבאו של נפוליון בונפרטה שהיה נאמן באופן קיצוני מדי לקיסרו ועוין מאד את מי שלא נהג כמותו. פעמים רבות נפצע בשירותו ואף זכה לאותות הוקרה על מסירותו ללא גבולות למען המדינה. בתקופה שלאחר נפוליון התחלפו ההערכה והכבוד כלפי טיפוסים מסוגו של שובן בבוז ובביטול. החברה הצרפתית שינתה פניה והקנאות הלאומית נדחקה החוצה. דמותו המגוחכת של שובן החלה לשמש מושא ללעג ולקלס בהצגות סאטיריות שגינו את הלאומיות המופרזת. שוביניזם בהגדרתו הראשונית התייחס אפוא לקנאות חסרת פשרות המלווה בגילוי שנאה יתרה כלפי קבוצות אחרות. כשהתפשט הפמיניזם בעולם וקמו לו מתנגדים, נדבקה לשוביניזם המשמעות של אנטי-פמיניזם.

270. דמיטרי מנדלייב, מפתח הטבלה המחזורית של היסודות (המוכרת לכל תלמיד בשיעור כימיה), לא האמין בממשותם של אטומים, שלל את קיומם של אלקטרונים החגים סביבם, הכחיש את תופעת הרדיואקטיביות ודחה על הסף כל הסבר שלה, וכשהתגלו הגזים האצילים הוא סירב לשלבם בטבלתו בטענה שהם בלתי אפשריים לדידו של הטבע.

271. זיגמונד פרויד נודע באבחנות המשונות שלו שהיו מתמיהות לא פחות משהיו מחוכמות. כשטייל בהולנד עם שני בניו הצעירים באוגוסט 1910 הגיע אליו מברק דחוף מאת גוסטב מאהלר. בהיותו בן 43 נשא לאשה את אלמה שינדלר, סטודנטית למוסיקה הצעירה ממנו ב-19 שנה. בתחילה חשה נוח לחיות בצלו של המלחין הנודע, אך בחלוף הזמן התפתחה אצלה תחושה מטרידה שבהתרכזותו הקנאית בחייו שלו הוא פשוט התעלם ממנה. וכשמאהב צעיר החל לחזר אחריה בלהט, אורו עיניה. המציאות העגומה בפניה הועמד פתאום מאהלר שיתקה את עבודתו. חייב היה לקבל עצה. החליט אפוא לפנות אל פרויד והתחנן לקבוע פגישה תכופה כי היה למוד סבל. הם נועדו בליידן שפירושה בגרמנית "סבל". פרויד הרגיע את מאהלר: אשתך אוהבת את אביה ואין היא יכולה לבחור אלא גבר מסוגו. גילך, שממנו אתה מודאג כל כך, הוא דווקא שמושך אותה. אין אתה צריך לחשוש. מה גם שאלמה היא בת לצייר נודע והיא דחתה את שאר מחזריה ונישאה לך, וכידוע, מאהלר פירושו "צייר", בגרמנית.

272. סמיון ה-2 היה הצאר האחרון של בולגריה. הוא החל את שלטונו בשנת 1943 כשמת אביו, ומלך בארץ עד שבוטלה בה המלוכה בשנת 1946. בשנת 2001 שוב אחז בהגה השלטון לאחר שנבחר בהצבעת עם חופשית להנהיג את מדינתו. הוא כיהן בתפקיד ראש הממשלה עד שנת 2005. בכך נמנה עם מיעוט של דיקטטורים ששב לשלוט באופן דמוקרטי. לרוב, הכיוון הוא הפוך.

מודעות פרסומת

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com.
Entries וכן תגובות feeds.