פילוסופיה בגרוש: 228-233

23/03/2018 ב- 02:30 | פורסם בפילוסופיה בגרוש | סגור לתגובות על פילוסופיה בגרוש: 228-233

הלקט השלושים ואחד של דברים חשובים, חשובים פחות ובלתי חשובים, שאספתי במשך השנים:

228. קטעו של נחל קדרון הגובל ממזרח בירושלים העתיקה קרוי ואדי ג'וז בערבית. מקור שמו הוא בשיבוש של התרגום האנגלי לעמק יהושפט (Josaphat valley), שמוזכר בפרק ד' בספר יואל. הידיעה הזו חמקה מהגיאוגרף זאב וילנאי שהחליט לעברת את השם וקרא לו נחל האגוזים – שהרי ג'וז פירושו אגוז – למרות שלא צמחו בו בכלל עצי אגוזים. אין להתפלא, אם כך, שהשם לא התקבל בקרב הציבור.

229. בשנת 1501 הגיע החשמן אוליביירו קאראפה לכיכר קטנה ברומא, שם ניצב הפסל "פסקינו", עטף אותו בטוגה וקישט אותו במכתמים לטיניים לרגל יום סן מרקו. "פסקינו" הוא הכינוי שהדביקו תושבי רומא לפסל הזה מהמאה ה-3 לפנה"ס שמתאר את מנלאוס מלך ספרטה אוחז בגופתו של פטרוקלוס, אחד ממחזריה של אשתו הלנה. זוהי דרכם של הרומאים. הם מדביקים כינויים שונים כאלה לכל מיני פסלים בעירם. לפי המסופר, קראו לפסל על שם חייט עני שנודע בשנינותו והם ביקשו להנציחו בדרך זו. לא כל הרומאים הוקירו את מעשהו של החשמן, ובתגובת גומלין החלו להדביק על הפסל שירים לעגניים בגנות האפיפיור ומוסדות הכנסייה, והמנהג הזה התפשט לפסלים נוספים ברומא. הם הפכו ללוחות מודעות שעליהם הביעו האזרחים באופן אנונימי ובלשון היתולית את חוסר שביעות רצונם מן השלטונות. כינויו של הפסל והמסורת האיטלקית שהתפתחה עימו התגלגלו עד ליידיש ולדובריה האשכנזים, והם המקור לאותה כרזת קיר ברחוב החרדי הנושאת מסר חריף כלפי אדם, גוף ציבורי או רעיון כלשהו, לרוב באופן מליצי ודרמטי מאד, וקרויה פאשקעוויל ובעברית פשקוויל.

230. יותר מאלף אוהדי כדורגל שצפו במשחק בין ארסנל וצ'לסי נהרגו במתקפה שביצעו מחבלים מתאבדים של אל-קעידה, ובמשך כל היום ההוא נראו ענני עשן מתאבכים מעל קו הרקיע של לונדון. כך מתואר בפרק הראשון של הספר 'Incendiary' מאת כריס קליב שיצא לאור ב-7 ביולי 2005. באותו יום נהרגו בלונדון 52 איש במתקפה של אל-קעידה.

231. ב-20 בדצמבר 1932 פרסמה סוכנות הידיעות AP סיפור מבדח משיקגו: הסיגר שנתן יוליסס סימפסון גראנט עוד כשהיה מפקד הצבא להוראס נורטון מו'יליאמס פוינט קולג' נשמר במשך שנים במוזיאון המכללה, אך לאחר שהוחלט על סגירתה, הגיעו הבוגרים למסקנה ששום דבר אינו יכול להיות הולם יותר את המאורע מאשר עישון הסיגר בפגישת מחזור הסיום שלהם. וכך נבחר ו'ינסטד נורטון, נכדו של מייסד המכללה, להיות ראוי לכבוד. "אני מדליק את הסיגר ביד רועדת", אמר נורטון, "לא רק כמחווה לרוחו הכבירה של סבי, אלא גם לאותו ענק בין מדינאים שמעולם לא חש מרומם מכדי להיות חבר שלו". זו היתה סצנה נוגעת ללב. נורטון הרים את המצת אל פיו והדליק את הסיגר שפתאום… התפוצץ! חלפו עשרות שנים, אך לבסוף הצליח לגנרל מעשה הקונדס שלו, אם הידיעה הינה מדויקת.

232. וילהלם רנטגן גילה ממש במקרה קרינה שלא היתה ידועה עד אז בעת שערך ניסוי בשפופרת קתודית אטומה, והבחין כי לוח שהיה מונח בקרבת השפופרת החל לזהור בעלטה. הוא קרא לקרניים המסתוריות קרני X מאחר ש-X מסמל במתמטיקה את הנעלם. כבר כמה חודשים קודם לכן שם לב פרדריק סמית כי לוחות צילום שהונחו בקרבת שפופרות קתודיות נטו להתערפל. במקום לחקור את התופעה, לגלות את התגלית המהפכנית, לקבל את פרס נובל הראשון בפיסיקה ולזכות בתהילה חובקת עולם, הוא פשוט הורה להעביר את לוחות הצילום מקרבת השפופרות הקתודיות למקום אחר.

233. ארגון בעלי השפמים האמריקני, המונה כ-20 אלף חברים, טוען לאפליית המשופמים במדינה ומתריע מפני רגרסיה בשימור תרבות השפם. בתואנה להוצאות קבועות של טיפוח ותחזוקת השפם, בגין שימוש שוטף בשעווה, צבע ומברשות מיוחדות, דורש הארגון הטבת מס שנתית בסך 340 דולרים. לטענת דוברי הארגון תועיל דרישתם לעם האמריקני כולו, כי אז יתרבו בעלי חלומות להיות משופמים שיוכלו לממשם כשיזכו לשיפור כלכלי. "נהפוך את העם ליפה יותר", הסביר מנהיג הארגון, "לאור העובדה הידועה היטב שגידול שפם מייפה את הגבר הממוצע ב-38 אחוזים בדיוק".

מודעות פרסומת

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.