דילמת העצמות של מנגלה

29/01/2018 ב- 11:52 | פורסם בהמדור לשירות הציבור | סגור לתגובות על דילמת העצמות של מנגלה

שלשום צוין יום הזיכרון השואה הבינלאומי שמועדו נקבע לתאריך זה מפני שבו שוחרר מחנה אושוויץ בידי הצבא האדום. בדרך כלל, הישראלים כמעט שאינם עסוקים ביום הזה בזכר השואה, אך השנה הזאת היו עסוקים גם עסוקים בשל הוויכוח העכשווי עם הפולנים בנוגע למילים "מחנה השמדה פולני". כבר כתבתי דעתי בסוגיה כשצצה בשנת 2016, ובפעם הזו מבקש אני לדון באחד הפושעים המוכרים ביותר שפעלו באושוויץ. האיש שחמק מן העונש.

עצמותיו של יוזף מנגלה הוצאו מקבר עם שם בדוי בשנת 1985. שש שנים לפני כן טבע למוות באוקיינוס האטלנטי וגופתו הוסתרה באדמה עד שלא נותר זכר מבשרו. ניסוייו המחרידים בבני אדם כה הבהילוני בהיותי קטנטן עד כי במשך שנים הרבה הייתי מתייחס ברחמנות אין קץ לחיות הניסוי ששימשו אותי. זוכרני פעם אחת, כשהייתי תלמיד בבית ספר יסודי, ניסיתי לברר בכל דרך האם למעטה החיצוני של שריון הצב יש רגישות לכאב כי ביקשתי לזהות מחדש את הצבים שאספתי, שבחנתי וששחררתי לחופשי. הרעיון הכביר שלי דאז היה לחרות מספר זיהוי על כל שריון ושריון.

למעלה משלושים שנה הוחזקו העצומות הארורות במכון לרפואה משפטית באוניברסיטת סאו פאולו עד שמנהלו החליט שתשמשנה את הסטודנטים בלימודיהם, שיכאיבו להן תחת לחץ אצבעותיהם, שישחילו אותן לתוך ארובות עיניו, שישחקו עם הלסת מעלה-מטה עד שתרצה כבר להתפרק וחסל. אכן, מפתיע כל פעם מחדש איך ההיסטוריה מתעתעת בנו. אבל, אני חצוי בליבי.

מחד, ראוי בהחלט להיות "הצוחק האחרון" בטרגדיה הזו, ויש איזשהו צדק שטני לערוך ניסויים שונים בעצמותיו של רופא נאצי אשר בחייו ערך ניסויי זוועות בעצמו באנשים חיים שלא מרצונם. מה גם שמנגלה אמור "להסכים" שהרי קידש הוא ניסויים בבני אדם בכל מחיר, וצריך שיהא נאמן לעקרונותיו המרושעים. כמו כן, עסקינן בעצמות מתות. הן אינן חשות עוד כאב. בעצמותיו ובעצמות של בני אדם אחרים, ביניהם אפילו שתרמו אותן למדע, נערכים ניסויים שבשגרה, ואלה נעשים לתועלת המין האנושי. אם מנגלה מסוגל לתרום דבר-מה לטובת האנושות אחרי כל הרעות שעשה, מדוע שלא נקבל את תרומתו? לכאורה, היא אינה פסולה אלא חוקית. הנה, כשגילו בעלות הברית אחרי שחרור גרמניה מן הנאצים כי אלה עשו ניסויים בעורות של בני אדם כדי להפיק מהם סבונים, הם לא יכלו להעמיד לדין את המבצעים מפני שניסויים במתים לא נחשבו פשע נגד האנושות.

מאידך, הניסויים בעצמותיו של מנגלה מסייעים בדרך חמקמקה להצדיק את מעשיו, כאילו גם זה מותר או הכול מותר, ומחובתו של הרופא הנאצי היה לבצע חקירות בגוף האדם למען הדורות הבאים. כביכול, אם נתעלם מן המימד הסדיסטי, בבצעו ניסויים במעטים הצליח להציל רבים מספור בעתיד מפני מחלות איומות. האם מסוגלים אנו לאפשר הצדקה כלשהי של מעשיו? האם ראוי בכלל כי דווקא ממפלצת כזאת נקבל תרומה למען האנושות שתלבין את פשעיו? שוו בנפשכם כי יום אחד יתפרסם מחקר בכתב עת מדעי לפיו נתגלה דבר חשוב לתועלת האנושות כשביצעו החוקרים ניסוי בגולגולת האפלה של האיש המת הזה. האם לא תתהפך בטננו מחמת בחילה? האם זהו האדם שנרצה לזכור גם באופן חיובי על העלאת תרומה שכזו? באמת, האם לא מוטב להשמיד את העצמות הללו לעד?

מאידך, השחתת העצמות, הנקמה בו באמצעותן, יש בה כדי להראות שגם אנו חסרי חמלה, לא ממש כמותו, אך במקצת. אולי אסור לנו להזיק להן שמא דווקא עלינו מוטלת החובה להציג את הפנים הראויות לבני אנוש. יכולנו לנתץ אותן עד אבק דק, אבל אנו לא קורצנו מהחומר שממנו הוא קורץ. מכל מקום, כדאי שנוותר על הניסויים בעצמות האלה. מומלץ להראותן במוזיאון שכך נראה מלאך המוות בשר ודם אחרי שהופשט עורו. האפקט החינוכי הזה יגבר על התרומה הלימודית בשיעורי הרפואה.

מודעות פרסומת

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.