פילוסופיה בגרוש: 202-208

23/01/2018 ב- 07:37 | פורסם בפילוסופיה בגרוש | סגור לתגובות על פילוסופיה בגרוש: 202-208

הלקט העשרים ושבעה של דברים חשובים, חשובים פחות ובלתי חשובים, שאספתי במשך השנים:

202. ג'פרי הייו'וד (Haywood) מו'יילס נהג במשך שנים להתחזות לעיוור כדי שיוכל לקבץ נדבות מעוברי אורח תמימים שריחמו עליו. בשנת 2012 הוא נפל לתוך תעלה מוצפת מים מפני שלא ראה אותה, ומת.

203. ב-6 ביוני 1822 נפצע במישיגן נוסע קנדי בשם אלכסיס סן מרטין מכדור תועה של רובה. הירייה פגעה בצד השמאלי של גופו. העור והשרירים בחלק העליון של בטנו והקיר החיצוני של קיבתו נקרעו וחשפו את קיבתו. רופא צבאי ושמו ו'יליאם בומונט תפר את פצעו וכעבור זמן מה הוא נרפא, מלבד מקטע אחד בין הקיבה והקיר החיצוני של הבטן שלא נתאחה. בתחילה היה עסוק בומונט בצורך להשגיח שמזון לא יצא החוצה מן הקיבה וללמד את הפצוע לאכול כמויות מזון קטנות. ואז יום אחד הבזיק במוחו רעיון נפלא: לבדוק בעד נקב זה מה מתרחש בתוך קיבתו של האדם. כך הצליח בומונט להבחין בתמורות המתרחשות במזון בזמן שהותו בתוך הקיבה כאשר פולטים דופנותיה מיצים מעכלים. באחת הפעמים אף חיבר נתח בשר לחוט והכניסו בעד הנקב לתוך הקיבה. כעבור חצי שעה הוציא את החוט וראה כי קצות הבשר פחוסים. הוא החזיר את החוט לתוך הקיבה וכעבור שלוש שעות הוציאו שוב והנה אין כל בשר על החוט. אז שאב מעט ממיצי הקיבה, בחן אותם ומצא בהם חומצה וחומרים ממיסים. בדרכים אלה גילה לראשונה כיצד הופך המזון המוצק לנוזל בתהליך העיכול אצל האדם.

204. המגדלים העגולים והגבוהים שמקנים לטירות מראה כאילו נלקח מן האגדות, יכלו לעמוד בפני אילי ניגוח ואבני קלע טוב יותר ממגדלים מרובעים. זו אפוא הסיבה להקמתם בצורה הזו.

205. בעת העתיקה נהגו לקבור מתים עם מנחות כגון תכשיטים, קמעות ומטבעות בשל האמונה כי המת ימשיך את חייו בעולם הבא ויהיה זקוק שם לרכוש ראשוני כדי להסתדר. הימצאותם של הפריטים בעלי הערך במערות קבורה משכה שודדי קברים מימים ימימה שלא בחלו אף בהשלכת עצמות המתים אל מחוץ לקברם. בניסיון למנוע את המעשה קבעו דלתות אבן כבדות בפתחי מערות הקבורה, אך השודדים יכלו גם להן. במערת קבורה בירושלים ביקש אדם לפני כ-2500 שנה להציל את עצמו מפני שוד קברים, ולכן חקק מראש על המשקוף הודעה לשודדים: "אין פה כסף וזהב כי אם עצמותיו ועצמות אמתו איתו". האיש, הידוע כ"יהו אשר על הבית", אף הוסיף קללה: "ארור האדם אשר יפתח את זאת". הצעד שנקט לא סייע לו, שכן החוקרים שפתחו את קברו מצאוהו מרוקן לחלוטין.

206. המילה קרנטינה (Quarantine), שפירושה "הסגר", השתרשה מן הביטוי "quaranta giorni" (ארבעים יום, באיטלקית). מקורה במגפת המוות השחור כשכלי השיט צווו לעגון מחוץ לנמל במשך תקופת הדגירה בת ארבעים הימים של המחלה, ואם לא נמצא אצלם מקרה מוות בתום הימים הללו, הורשו להיכנס לנמל ולעגון בתוכו.

207. לא תמיד רווה נחת מארק טו'ין מהופעותיו בפני קהל. בשנה הראשונה למסע הרצאותיו הוזמן לאולמה של עיירה נידחת כדי להרצות שם. היה לו הרושם כי לא ניתן פרסום מספק למאורע, כיוון שמספר הכרזות שמצא אותן מודבקות על לוחות המודעות היה דל למדי. לפיכך סבר כי מוטב שישאל אם בכלל ידוע להם לתושבי המקום השכוח הזה על מהות המאורע ההולך להתרחש. הוא נכנס לחנות מכולת, בירך את החנווני ושאלו: אולי ידוע לך על איזה מאורע בידורי הלילה כדי לשעשע נפשו של זר במקום הזה. החנווני הזדקף מלוא קומתו, ניגב את ידיו בסינורו והשיב בצניעות: אני באמת לא יודע, אדוני, אם כי אני משער שהלילה תתקיים הרצאה. במשך כל היום קונים ממני בלי הפסק עוד ועוד ביצים.

208. עונש של מלקות בגין האשמה בגניבה היה מקובל בעולם העתיק, וגם בספרטה שבה היתה הגניבה מותרת ואפילו נחשבה מכובדת, אלא שהיו מלקים שם רק את מי שנחשף על שום שלא היה זהיר דיו ונתגלה, כדי שבפעם הבאה כאשר יצא לגנוב יתאמץ ככל יכולתו שלא להיתפס או להשאיר עקבות.

מודעות פרסומת

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.