פילוסופיה בגרוש: 188-194

05/01/2018 ב- 04:47 | פורסם בפילוסופיה בגרוש | סגור לתגובות על פילוסופיה בגרוש: 188-194

הלקט העשרים וחמישה של דברים חשובים, חשובים פחות ובלתי חשובים, שאספתי במשך השנים:

188. ב'תעריף הפרוצות של ונציה' (Tariffa delle puttane di Venezia) שאינו אלא קטלוג מחירים בצירוף חוות דעת של הטובות והגרועות שבהן, ושפורסם בעיר בשנת 1536, מוזהר המעיין בו מפני לוקרציה סקוארצ'יה "המעמידה פני אוהבת שירה" ונושאת עימה מהדורות כיס של פטררקה ושל ורגיליוס ולפעמים אפילו של הומרוס. היא מתחזה ככזאת, נקבע.

189. בעשור הראשון לקוממיות ישראל המליץ דוד בן גוריון בתקיפות שנושאי משרות ציבוריות יעברתו את שם משפחתם הלועזי כנדבך סמלי בהנחלת מורשת חדשה לעם היהודי ששב לציון. כשהגיעה הדרישה לאיזידור רוט, לימים סגנו של ראש המוסד איסר הראל, הוא התחכם ושינה גם את שמו הפרטי. מעתה נקרא איזי דורות.

190. לתופעת האילמות בקרב בני אדם יש כמה סיבות, ביניהן: חירשות מלידה, פגיעה באחד האיברים שמשתייכים למערכת השמעת הקול, טראומה נפשית ועוד. בראיון משנת 1982 לביוגרפית ברברה לימינג עבור 'פנטהאוז', סיפר הסופר היהודי יז'י קושינסקי כיצד איבד באופן יוצא דופן את קולו בגיל תשע וכיצד חזר אליו הקול שש שנים אחר כך בדרך בלתי רגילה גם כן.
לימינג: איך איבדת את כושר הדיבור שלך?
קושינסקי: בכנסיה, בשנת 1942, בעת ששימשתי נער מזבח במיסה, נדרשתי להעביר את התנ"ך מצד אחד של המזבח לצידו האחר ונפלתי יחד עם הספר. רגעים לפני שזה קרה כבר ידעתי שאני עומד ליפול, ואני משוכנע שאיבדתי את יכולת הדיבור שלי מהמתח שלפני הנפילה בפועל.
לימינג: ואיך חזר אליך כושר הדיבור?
קושינסקי: בתאונת סקי, בשנת 1948. גלשתי במורד גבעה לעבר מדריך הסקי שלי, הוא עצמו חירש-אילם, טיפוס שגר בהרים כל חייו. הדרך מסתיימת על סף תהום וכשהחלקתי לכיוונו נתקפתי פחד שמשהו בלתי נמנע ונורא עומד להתרחש. זה היה אותו הפחד שהרגשתי במהלך המיסה בכנסיה. הפחד הזה ריסק את האלם שלי, רגע לפני שנפלתי לתהום ושברתי את הגולגולת. כושר הדיבור שלי שב אחרי כן.

191. המימרה "להתגלח על הזקן של מישהו" משמעה, כידוע, לצבור ניסיון על חשבונו של מישהו אחר, ומקורה ביידיש: ללמוד תספורת על זקנו של אדם אחר.

192. בשנת 1565 יצאו רבבות לוחמים של האימפריה העות'מנית לכבוש את מלטה כדי לגרש ממנה את מסדר יוחנן הקדוש שעסק בשוד ספינות תורכיות בים התיכון. בשעה שהעות'מנים היו בטוחים בניצחונם הקרב הגיעה אל מלטה תגבורת מאירופה ובעזרתה הצליחו להדוף אבירי המסדר את התוקפים. הללו שבו למולדתם מבוישים וחפויי ראש, ולפי המסופר, נדרש מפקדם מוסטפה פשה להתייצב בפני הסולטן כדי לתרץ את הכישלון. מלטה יוק, הסביר. מלטה אינה קיימת באמת ולכן לא יכולנו לאתר אותה. מאז נעשה הביטוי למטבע לשון שפירושה התכחשות למציאות.

193. היהודים האמינו כי השעבוד לרומא יימשך ארבע מאות שנה כמו גלות מצרים ואחר כך תבוא הגאולה. חישובים אלה היו מבוססים על ראיית חורבן הבית השני בשנת 68 לספירה כראשית גלות אדום לפי המסורת היהודית, ומכאן הציפייה לגאולה לקראת שנת 471 בצירוף שלוש השנים הנרמזות בספר דניאל. ההיסטוריוגרף הנוצרי סוקרטס מקונסטנטינופול סיפר כי במאה ה-5 עמד יהודי בכרתים ושמו משה והבטיח להוביל את היהודים לארץ-ישראל ולייבש את הים. רבים האמינו בו, וביום המיועד עלו על ראש צוק, קפצו לים וטבעו.

194. הכול מכירים את הבלבול כאשר פלוני מכנה את רעהו בשם הדיוט, והלה מזדקף בזעם ותמה: למי קראת אידיוט? וחברו מסביר שהתכוון לה-ד-י-ו-ט. קרי, חסר ידע קונקרטי ולא חלילה אדם קשה-תפישה. אלא שהמקור להדיוט ולאידיוט היא אותה מילה יוונית – אידיוטס (מישהו שאין חפץ בו). בכינוי הגנאי הזה קראו ביוון העתיקה למי שהתחמק בקביעות מליטול חלק בחיים האזרחיים והיה יושב פרוש בביתו.

מודעות פרסומת

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.