חוק גודו'ין ההפוך

22/01/2016 ב- 06:30 | פורסם בהשוליים המתרחבים של קו אינסופי | סגור לתגובות על חוק גודו'ין ההפוך

אחת ממכרותיי, חילונית למהדרין בעברה, מצויה בתהליך של חזרה בתשובה. ויש לה ילדה היפראקטיבית ומקסימה, שחוששת היא כי תגדל ותהיה מרדנית. משום כך, כשאני נמצא יחד עימן מתמלאת בה חרדה אמיתית שאדבר טובות על נוצרים. והילדה סקרנית מאד לשמוע אודותיהם. כל מה שאמא שלה מספרת לה הוא שאלוהים ברא את היהודים והנוצרים באו מהקוף.

שאלה אותי לאחרונה הילדה ביחידות האם ישנם נוצרים שהינם אנשים טובים כמו היהודים. סיפרתי לה כמובן כי יש לא-יהודים שהם אנשים טובים. שהיהודים מכנים אותם חסידי אומות העולם, ולפי האמונה היהודית הם יגיעו גם כן לגן עדן. כפי שאמר רבי יהושע בן חנניה: "חסידי אומות העולם יש להם חלק לעולם הבא". ואילו הנוצרים הכי נכבדים, כמו משורר איטלקי ידוע בשם דנטה אליגיירי, היו פחות סובלניים. אומנם הועיד לחסידים מקרב הלא-נוצרים את המדורים הטובים בגיהינום, אבל עודו גיהינום. רחוק כל כך מגן העדן. אמא שלה, שפתאום הופיעה, ושאין לה מושג מיהו דנטה וכנראה לא תקרא לעולם את 'הקומדיה', לא הבינה כלל כי מדבר אני בשבח היהדות ולזכות היהודים. היא קראה לי והזהירה אותי מחדש לא לדבר אף פעם עם הילדה על נצרות מכל סיבה שהיא.

ברגע ההוא ויתרתי מראש על האופציה ללמד על עצמי סנגוריה חרף צדקתי. התנצלתי מיד על המעשה. והיא סירבה לסלוח. מאוחר יותר, אחרי שלגמה מכוס היין והיתה במצב רוח משופר, התחלתי לדבר איתה על 'הקומדיה' של דנטה, לספר שזו שירה מפוארת ואינני מיסיונר סמוי בביתה. הסתכלה היא לתוך עיניי, כשכפות ידיה אוחזות כל אחת מלחיי ואמרה: כפרוש! לא מעניין אותי דנטה. אם אני רוצה לראות קומדיה טובה אלך לסרט.

בינתיים צפתה בטלוויזיה בתוכנית 'הישרדות'. לשמור את קדושת השבת היא שומרת. לקרוא מדי יום יחד עם בתה פרק בתהלים היא קוראת. למיין כלי אוכל לארוחה בשרית או לארוחה חלבית היא ממיינת. לגעור בי אם אשכח עבור מה נועד כל כיור משניים במטבחה היא תגער. על 'הישרדות' אינה מוותרת. וגם משתיקה אותי. כששודרה 'הישרדות' בעונתה הראשונה הלהיבוני לצפות באיזו מרינה בגלל ישבנה. וצחקתי, מפני שכבר לא זכרתי מה היה מספר הברזילאיות עם ישבן נאה יותר שביליתי עימן ביערות העד. אני שרדתי בחיים המציאותיים. איך אוכל לצפות ב'הישרדות', שאלתי אותה. סתמה את פי באצבעות ידה.

החלטתי אפוא להשתמש באפשרות שאותה מכנה אני "חוק גודו'ין ההפוך", לדבר על השואה מתחילת השיחה ולא בסופה. לגלגל ממנה את הדבר שחשוב לי לומר. אחרי מלמולים קלושים על הישרדותם של יהודים בשואה, הזכרתי לפתע את פרידריך ברברוסה שסבר כי מצא את הפיתרון הסופי לבעיה היהודית בגרמניה. בשנת 1188 העניק לקהילה היהודית זכויות, למרות שהילידים הגרמניים לא חיבבו את הפיתרון הזה. ברברוסה, קיסר האימפריה הרומית הקדושה – תמיד חוזר ומדבר בה – יצא למלחמה באיטליה בעד הגיבלינים ונגד הגואלפים שעימם נמנה המשורר דנטה. הדים ליריבות הפוליטית הזו נמצא ב'קומדיה' שחיבר.

האם אנו מדברים על אותו דנטה, תמהה. לא דיברנו עליו עד אז. רק אני דיברתי. פתאום אנו מדברים.

בדרך לירושלים, במסע הצלב בשלישי שיצא אליו עם ריצ'ארד לב הארי ופיליפ אוגוסט, טבע ברברוסה בנחל. לוחמי צבאו מחוסרי האונים בלעדיו התאבדו כיהודי מצדה. על שם אותו ברברוסה קרא היטלר למבצע שנועד לסלק את ברה"מ מ'מרחב המחיה' במזרח, אשר היה מיועד בעיניו למען בני הגזע הארי. רק שם החל ליישם את 'הפיתרון הסופי' עבור היהודים. אך אז הכה החורף הרוסי בנאצים וכדי לא ליפול בשבי התאבדו מפקדי השדה בזה אחר זה.

ואלה היו ששים שניות על משוגות ההיסטוריה שאיש אינו שם לב אליהן בימינו. בזמן שרבים תועים באפלה, אני מביט אליהם מהקצה הסמוי של המנהרה. לעולם לא יראו את האור. אך את מי זה מעניין בכלל? תנו לנו לראות ביקיני ב'הישרדות', ואחר כך נצעד אל התנורים.

הבריות חייבות לתפוש כי אם תשלכנה אותי דרך הדלת הקדמית אשוב דרך החלון האחורי ולא אוותר על אשר יש לי לאמור. לפיכך, בדרך המתוחכמת שלעיל הצלחתי לשלב את דנטה בשיחתי עימה והביעה בו התעניינות אמיתית, אחרי שכבר אסרה לדבר עליו מחשש שאזרע במוחה של הילדה מחשבות נוצריות שהטמיעו בי הגויות. ביררה מדוע 'הקומדיה' איננה קומדיה, ומי היה ברעים, הקיסר או המשורר. אכן, האמת חייבת להיאמר, הכרעה שמושגת בשיטה אינטליגנטית מסבה הרבה נחת בחיים.

שנה לפני כן, על פי אותו כלל, הצלחתי לדבר עם ארוכת השיער על החזון המדיני של אלברט איינשטיין ביחס למדינת היהודים אשר עליו לא אבתה לשמוע. מעט פטפוטים על השואה, מלחמת העולם השנייה ופרויקט מנהטן, וכשעודה בטוחה ששיחתנו תגלוש לפיסיקה מודרנית, סיפרתי לה על הפיתרון הסופי לבעיה היהודית לפי ראות המדען הנודע, שלא היה אכפת לו אם יהודים יחיו תחת ממשל ערבי, ובלבד שיהא זה יחדיו בארץ-ישראל.

אם כבר השתרבבה מרינה מ'הישרדות' למולטיות שחושניות הרבה יותר ממנה, הנה לכם שיר האהוב עליי בשם 'מרינה מורנה' בביצועה של הזמרת הברזילאית אדריאנה קלקנהוטו. מורנה היא מילה נרדפת למולטית.

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.