גיבוש תפישה חדשה אצל הילד דרך שינוי בסיפור

18/01/2016 בשעה 06:44 | פורסם בהשוליים המתרחבים של קו אינסופי | סגור לתגובות על גיבוש תפישה חדשה אצל הילד דרך שינוי בסיפור

'הברווזון המכוער' הוא מסיפוריו הנודעים ביותר האנס כריסטיאן אנדרסן, ובכלל בספרות הילדים העולמית. הילד האוניברסאלי מסוגל לדקלם את עיקרו כמו עסק במניית אצבעותיו: מן הביצה בקע אפרוח שכולם בסביבתו לעגו לו כיוון שלא נראה כמותם. היה מכוער בעיניהם. הם היו ברבורים נאים וצחורים, שטים להם על פני האגם, והוא התבייש לקרב אליהם שמא ידחו אותו בשל כיעורו אם יצטרף אליהם. חלפו ימים ושבועות שבהם הסתיר עצמו מפני כל מי שפגש עד שלא יכול היה לשאת יותר. דחף פנימי משך אותו אל המים. כשנכנס אליהם ראה את בבואתו משתקפת אליו. להפתעתו הבחין שאינו אלא ברבור נאה ולבן. אזר אומץ כשנתקל בקבוצת ברבורים וחבר אליהם מבלי להשתהות. וראה כי קיבלוהו בברכה. עלץ מרוב אושר. הוא ברבור ככל הברבורים.

עתה, אם תקראו את הסיפור הזה לילד, שסופו מכיר הוא כמו את שמו הפרטי, ותשנו הסיומת, עשוי האפקט להותיר חותם נצחי לטובה על נפשו הרכה. נסו את זה:

דחף פנימי משך אותו אל המים. כשנכנס והסתכל אל פניהם העכורים לא ראה דבר מלבד לכלוך. הנהר היה מזוהם מרוב פסולת אנושית ושפכים תעשייתיים. בקרבתו שטו כמה ברבורים נאים ולבנים. שוב תקף אותו הפחד ונס מהם לפני שילעגו לו. עד סוף ימיו הסתתר מפני רואים.

דרך שינוי סיומת הסיפור עשויה להתגבש תפישת השימור הסביבתי אצל הילד. שינויים כאלה ניתן ליצור על נקלה בכל מעשיה שכלולים בה נופי טבע ובעלי חיים: יער שנכרת פתאום. אגם שמתייבש לפתע. עלילת 'נילס הולגרסון', למשל, זוכה לתפניות מעניינות דרך שינויים כאלה.

גם בעלילה של פינוקיו הכנסתי שינוי יחיד שהיתה לו השפעה מרובה על הילד המאזין: במקום שיצמח אפו קדימה, בכל פעם ששיקר התארכו אוזני שומעיו. יש ילדים שמפרשים את השינוי בכך שאוזניים ארוכות מיטיבות לזהות דבר שקר. ויש ילדים שסבורים כי האוזניים הארוכות מצביעות עד כמה שומעיו של פינוקיו שמאמינים לשקריו הינם חמורים. כביכול, בשיטה זו ניתן להבחין בין החכמים קטני האוזניים לבין הפתיים ארוכי האוזניים.

Advertisements

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.