האם האגדה על מערת בראשית מתממשת?

29/01/2015 ב- 17:17 | פורסם בהשוליים המתרחבים של קו אינסופי | סגור לתגובות על האם האגדה על מערת בראשית מתממשת?
תגים:

"מערת בראשית" הוא כינויה של מערה אגדית בהר הכרמל ששמועות נפוצו אודותיה בין חוקרי ארץ-ישראל במאה ה-19, על כך שבתוכה נמצאים לוחות הברית. ככל הנראה, מקור האגדה הוא בימים שלאחר חורבן בית ראשון. לאגדה גרסאות אחדות, אך בכולן נותר הגרעין הראשוני שביקש להסביר הכיצד לא נמצאו עד היום לוחות הברית, שהביא משה לעם ישראל מהר סיני. על לוחות הברית חקוקים עשרת הדברות, והם החפץ הגשמי היחיד מעשה האל, אם נתעלם מן הבריאה כולה – לפי התפישה הדתית.

על פי האגדה מילטו הכוהנים מירושלים את ארון הברית אל מערה נסתרת בהר הכרמל ועל הידיעה הזו שמרו יודעי סוד מעטים. אלה מתו עם סודם, ורעידת אדמה שהתרחשה באזור חסמה את פתח המערה לעד. אולם, הידיעה כי לוחות הברית נמצאים אי-שם במולדת המשיכה לייסר את מוחם של בני ישראל בכל הדורות. במרוצת השנים נוספו לאגדה סממנים מודרניים, וממערת המשכן היא היתה למערת אוצר, שבה הוסתר מטמון אדיר של כלי כסף וזהב ואבנים טובות, ואפילו יש שהאמינו כי בתוכה מצויים מאובנים של ראשית האדם, קדומים כאותם ימים ראשונים בהם חצה את אפריקה והתיישב בארץ-ישראל.

והנה לא רחוק מהכרמל, במערת מנות, שנחתמה לפני 15 אלף שנה והתגלתה במקרה בשנת 2008, נמצאה על ידי חוקרי מערות חובבים (Amateur speleologists) גולגולת בת 55 אלף שנה של אדם נבון, שציפינו לראותה כבר הרבה שנים. מין אדם זה, שהופיע במזרח אפריקה לפני 200 אלף שנה, החל לנדוד החוצה ממנה דרך הגשר היבשתי של ארץ-ישראל. על סמך השינויים בהשוואת גנומים בני ימינו של אפריקנים וחוץ-אפריקנים, נתברר כי מוצא האירופים כולם בגל הגירה מאפריקה שהתיישב לפני 65 אלף שנה בישראל, וצאצאיו פנו כעבור אלפי שנים לדרום-מזרח אירופה, אל המקומות שהאדם הניאנדרתלי כנראה כבר נכחד מהם, ושם הניחו את היסודות לעולם בן זמננו. אך מי היו אבותינו? הם השאירו מעט מאובנים ועוד פחות תשובות. עד מציאת הגולגולת ממערת מנות היה פער בן רבבות שנים בגילאי המאובנים של ארץ-ישראל, ובלעדיהם קשה היה לתמוך בשעון המולקולרי של הדנ"א. הגולגולת הזו היא חתיכת הפאזל החסרה.

וחשוב שמצאנו אותה בגלל הפרשנות לממצאים הגנטיים. כשהושוו גנומים של בני אדם מזמננו לגנום האדם הניאנדרתלי, נתברר כי חמישית ממנו מצויה באוכלוסיית תבל שמחוץ לאפריקה, כשכל פרט נושא 1-3 אחוזי דנ"א של ניאנדרתלים, שעל פי השעון המולקולרי הוחדרו לגנום האנושי לפני 50-60 אלף שנה. העובדה שלא נמצאו עד כה מאובני ניאנדרתלים באפריקה, בצירוף הראיה שאפריקנים בני ימינו אינם נושאים גנים ניאנדרתליים, יחד עם הידיעה שלאירופה הגיע האדם הנבון רק לפני 45 אלף שנה, הצביעו על כך שהתרחשו זיווגים בין שני המינים אי-שם בישראל, שתוצאתם היתה בנות-כלאיים פוריות. אומנם נמצאו מאובני ניאנדרתלים בני 60 אלף שנה בכרמל ובמערת עמוד, אך עד מציאת הגולגולת לא היה ידוע על מאובני אדם נבון שתוארכו לאותה תקופה באזור זה. עתה יש בידינו עדויות לכך ששני המינים דרו בכפיפה אחת.

אני לכשעצמי סבור כי אין די הוכחות מרשיעות לפרי הניאופים הקדמוני. ראשית, לא הייתי קובע את פגישת חיי עם עלמת חן לפי תקתוק השעון המולקולרי, שמא לא אגיע בזמן. שנית, האדם הנבון והאדם הניאנדרתלי לא חיו באותה תקופה ובאותו אזור באירופה, כך טוענים המדענים; או לכל הפחות, אם היו ביניהם זיווגים פוריים, לא נותר מהם זכר בגנום האנושי. טענת המדע, כאמור, היא שהזיווגים התרחשו מוקדם יותר, בארץ ישראל. אך מה אם יימצאו פתאום מאובני שני המינים באותם אתרים באירופה ויתוארכו לזמן זהה? ואם יימצאו עוד ועוד? ממצאים כאלה יערערו את הטענה כי זיווגים ביניהם התרחשו בכלל. שלישית, האדם הניאנדרתלי השתלשל מאוכלוסיית הומו ארקטוס, שעזבה את אפריקה הרבה לפני שיצא אותה האדם הנבון. וגם מוצאו של מין זה מאוכלוסיית הומו ארקטוס, שנותרה והתקיימה באפריקה. ניתן אפוא לפרש את הדמיון הגנטי כתולדה מכך שהאדם הניאנדרתלי והאדם הנבון הם בניו של הומו ארקטוס או מין שהתפתח ממנו. גם אנדרס אריקסון ואנדראה מניקה סבורים כך וטוענים ששני המינים לא התערבבו זה עם זה.

יש להוסיף ולומר כי לדעתי האישית היה שם עוד חשוד, אדם נוסף, מין טבעת (Ring Species), שמסוגל היה להזדווג עם האדם הניאנדרתלי ועם האדם הנבון ולהוליד מהם צאצאים פוריים, בשעה שמזיווגי אדם נבון עם אדם ניאנדרתלי לא יצא דבר. מתישהו בפרהיסטוריה פלש מין טבעת זה עם חיידקיו אל תוך אוכלוסיות של מיני אדם אחרים, הכחיד את הניאנדרתלים במחלות איומות, והותיר חותם גנטי על האדם הנבון לפני שנעלם. מכל מקום, זוהי ספקולציה בלבד. העליתי אותה במוחי בעקבות עיון בספריו של ג'ארד דיאמונד, והיא התחזקה מעט כשבנובמבר 2013 דווח על קיומו של מין מסתורי שלא נמצאו מאובניו, אבל ידוע על קיומו מהשוואות בין גנומים של כמה מינים בסוג אדם. אותן השוואות הן גם אלה שסותרות את הנחתי, מפני שמפרשים את ממצאיהן בכך שהתקיימו זיווגים פוריים בינינו לבין הניאנדרתלים.

ראו גם:

היום שבו ירדו אבותינו הקדמונים מן העצים
תעלומה: מתי ברא אלוהים את האדם?
על משמעות הגילוי של שרידי הומינידים
האם קיים קשר אבולוציוני בין שימפנזה לאדם?
השעון המולקולרי ממשיך לזייף
האם אנשי מערת האייל האדמוני משתייכים למין האנושי?

לקריאה נוספת:

Anders Eriksson & Andrea Manica. 2012. Effect of ancient population structure on the degree of polymorphism shared between modern human populations and ancient hominins. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America Vol. 109, No. 35: 13956-13960

Israel Hershkovitz, Ofer Marder, Avner Ayalon, Miryam Bar-Matthews, Gal Yasur, Elisabetta Boaretto, Valentina Caracuta, Bridget Alex, Amos Frumkin, Mae Goder-Goldberger, Philipp Gunz, Ralph Holloway, Bruce Latimer, Ron Lavi, Alan Matthews, Viviane Slon, Daniella Bar-Yosef Mayer, Francesco Berna, Guy Bar-Oz, Reuven Yeshurun, Hila May, Mark Hans, Gerhard Weber & Omry Barzilai. 2015. Levantine cranium from Manot Cave (Israel) foreshadows the first European modern humans. Nature.

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.