שדות תעופה לנצח: מערכת הביטחון מתקשה לפתור את הבעיה העיקרית של כיפת ברזל

06/05/2013 ב- 16:04 | פורסם בהמדור לשירות הציבור, ענייני דיומא | סגור לתגובות על שדות תעופה לנצח: מערכת הביטחון מתקשה לפתור את הבעיה העיקרית של כיפת ברזל
תגים:

לפני שנתיים שאלתי שאלת תם: כיצד תתנהג מערכת 'כיפת ברזל' בקרבת שדה תעופה? זה קרה בזמן משחק שחמט. הצבתי את המלכה הלבנה במשבצת א2, את המלכה השחורה במשבצת ח2, ואת המלך השחור במשבצת ה1. במילים אחרות, 'כיפת ברזל' מוצבת בנקודה אחת במזרח. רקטת אויב טסה בכיוונה ממערב, ומדרום מגיח מטוס נוסעים. בן שיחי העיר: אם תבקש לפגוע במלכה השחורה, ישנם סיכויים שתפגע במלך השחור. שח-מט הפוך! בניגוד למשחק המלכים, במציאות זהו הפסד.

אם 'כיפת ברזל' המוצבת בקרבת שדה תעופה תבקש לפגוע ברקטת אויב, ישנו סיכוי שייגרם נזק הרסני במיוחד אם מטוס ייקלע למסלול טיל היירוט. הוא יופל.

אני פניתי לכל הגורמים המתאימים, ונאמר לי תמיד כי אני טועה בהערכותיי, וכי תוכנת היירוט תדע לשקלל את הנתונים המגיעים מן המכ"ם ותצליח ליירט את הרקטה גם בשמיים סבוכים. לא האמנתי.

ב-3 באפריל התבשרה האומה כי מערכת 'כיפת ברזל' הוצבה באילת. ב-17 באפריל נורו מסיני רקטות לעבר העיר הדרומית. אחת מהן נפלה בשטח בנוי. לא נעשה שום ניסיון ליירט אותה. זו לא היתה הפתעה עבורי. הנחתי אוששה במצב אמיתי. כתבתי אז כי ישנה בעיה מורכבת ביותר להפעיל טילי יירוט בקרבת שדה תעופה, ובאילת ובעקבה ישנם שניים כאלה. אי אפשר לעת עתה להגן על הערים הללו מפני פגיעת רקטות. אם ארגוני הטרור אך ירצו, הם מסוגלים לשתק שם את התיירות כליל. די בפגיעה קטלנית באחד מבתי המלון על מנת לדלל מאד את נהירת התיירים לאילת, ולהסב נזק כלכלי אדיר לעיר ולמדינת ישראל לאורך תקופה ארוכה. לפי הערכתי, כך יקרה בסופו של דבר.

שוב פניתי לגורמים המתאימים, ואלה ביקשו ממני להפסיק ולבלבל את המוח. לא התייאשתי ושאלתי האם התוכניתנים הצליחו לפתור את התסבוכת של גיאומטריית השיגור ועקפו את הבעיות שמציבים חוקי ניוטון. לא נעניתי.

ביום שבת פרש חיל האוויר שתי סוללות כיפת ברזל צפון, ליד חיפה וצפת. לא יכולתי לבשר זאת, מפני שהצנזורה הצבאית לא התירה עד למחרת. אתמול אחר הצהרים הועלתה פתאום הכוננות בפיקוד צפון, ומיחידת הבקרה האזורית בהר מירון ניתנה הוראה לכל כלי הטיס הצבאיים לבצע שינויים במסלול טיסתם. באותן דקות נאסרה גם התעופה האזרחית במרחב האווירי של הפיקוד.

איזו סיבה היתה לאסור טיסות בצפון כך לפתע? בשום מלחמה שהתקיימה מאז שנת 1948 לא ניתנה הוראה מפליגה כל כך. אפילו כשהיתה סכנה מוחשית לחדירת מיגים סוריים לא נסגר המרחב האווירי כליל. הסיבה היא פרישת סוללות 'כיפת ברזל' בקרבת שדות תעופה בצפון. מערכת היירוט עדיין אינה מסוגלת לתפקד בכלל כשישנם כלי טיס באוויר. זוהי נקודת התורפה העיקרית שלה. זהו עקב אכילס שלא רוצים לדבר עליו, אבל האויב מכיר אותו. מצויים בקרבו מומחים גדולים ממני.

'כיפת ברזל' לא תוכננה ויוצרה כמצג שווא. המהנדסים שפיתחוה ובנו אותה סברו בתמימות כי יוכלו להתגבר על הכשלים, הליקויים והפגמים, אולם הם אינם מצליחים עד כה, ובינתיים מסתירים מן הציבור את האמת. נכון לימים אלה, 'כיפת ברזל' היא תרמית. לא עובדים עליכם בעיניים, כי מרצונכם החופשי אתם טומנים את הראש בחול.

עדכון (22 באוגוסט 2013): רוני דניאל, הפרשן הצבאי של ערוץ 2, דיווח כי בעקבות ירי הרקטות לצפון הארץ נסגר שם המרחב האווירי. הוא הסביר כי השילוב של פעילות כיפת ברזל ושל כלי טיס באוויר עלול להיות מסוכן.

עדכון (10 בספטמבר 2013): מערכת הביטחון שינתה פתאום את נתיב הטיסה והליכי הנחיתה וההמראה בשדה התעופה באילת. לא ניתן לציבור הסבר כלשהו לסיבת הדבר. בעקבות השינוי החליטו היום טייסי חברת אל-על להשעות את טיסותיהם אל העיר בטענה כי המתווה החדש שקבעה מערכת הביטחון אינו עומד בסטנדרטים הבטיחותיים.

ראו גם:

דוקטרינת הגשרים השרופים: מדוע 'שרביט קסמים' ימנע מישראל לנצח במלחמה הבאה?

מי מסתיר את האמת אודות ביצועיה של 'כיפת ברזל'?

על 'כיפת ברזל' ואד הומינם

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com.
Entries וכן תגובות feeds.