מתי באה לעולם הגר ינאי, והאם היא משכתבת את מועד לידתה?

09/10/2012 ב- 21:06 | פורסם בהמדור לשירות הציבור | סגור לתגובות על מתי באה לעולם הגר ינאי, והאם היא משכתבת את מועד לידתה?

ישנם אנשים שיש להם שני תאריכי לידה רשמיים. אני אחד מהם. כשזומנתי בצו ראשון למחנה תל השומר ראיינה אותי חיילת עצלה, אך יכולתי לדעת מיהי רק בדיעבד אחרי גיוסי לצה"ל. היא שאלה אותי מהו מועד לידתי. מסרתי לה תאריך בדוי מתוך הלצה. הנחתי ברגע ההוא כי ברשות הצבא המתוחכם ביותר במזרח התיכון מצוי המועד האמיתי היכן שהוא. טעיתי.

מיד לאחר שהתגייסתי לצה"ל ביקשתי לשנות את מידת גובהי ברישומים הצבאיים. הגובה שנמדד ונרשם בזמן הצו השני כבר לא היה נכון. המשכתי לצמוח. זומנתי לקצין שהיה נמוך ממני. הוא סירב להיענות לבקשה. "ומה יהיה אם אמות ותכינו ארון מתים קטן מדי עבורי", תמהתי. הוא שתק. לשאלתי השיב כי גובהו הינו 182 ס"מ. אז תהיתי בפניו כיצד יהא מסוגל להותיר מידת גובה שגויה ברישומים, כשמסוגל הוא לראות בעצמו כי אני מתנשא מעליו.

בעודי מציץ ברישומים הבחנתי במועד הלידה השגוי. ברגע ההוא שכחתי כליל כיצד נוצרה השגיאה מלכתחילה בצו הראשון. הודעתי לקצין כי המועד הרשום לפניו אינו תאריך לידתי. אך דומה כי מנת השינויים שביקשתי לערוך היתה רבה מדי עבורו. הוא סילק אותי מעליו באומרו כי עוד מעט גם ארצה לשנות את עצמי מזכר לנקבה.

אי אפשר להאמין עד כמה שקוע הצבא בבירוקרטיה עד שנתקלים בה. שוב ושוב נדרשתי להביא תעודת לידה, אך אני לא מצאתיה בביתי, וצה"ל סירב לבצע שינוי כלשהו בלעדיה. שיא האבסורד היה כשביום הולדתי ה-19 לפי הרישום השגוי, בירכו אותי מפקדיי במיטב האיחולים הלבביים, אבל לא זכיתי ליום חופשה כמקובל ביחידתנו מפני שהתכחשתי לתאריך.

שום דבר לא נשתנה בצבא ברבות השנים. זוכרני כיצד בהיותי בן שלושים ומשהו פגשתי את קצינת הקישור במשרדה. אמרתי לה כי סבורני שהגיעה העת לשנות את רישום מקום העבודה. הבהרתי לה כי לא ביקרתי בקופנהאגן מזה זמן רב, ובכלל, אני חי בישראל. אפילו הבאתי את הדרכון הישראלי עימי, כדי שתיווכח בעצמה. ומה היא השיבה לי: "בדרך כלל, אני משנה את מקום העבודה על סמך דברי החייל, ולא מרבה בחקירות. אבל איך אני יכולה לדעת אם לא הגעת לדנמרק עם הדרכון הספרדי?"

התרגלתי לעובדה שבמשך זמן רב הופיעו שני מועדים ללידה ברישומי הצבא, אבל אף פעם לא החזקתי בדרכון של ספרד, בין אם אמיתי ובין אם מזויף. למרבה תדהמתי הוסיף אלמוני רישום משונה זה. לא סייעו כל תחינותיי. קצינת הקישור דרשה ממני להציג מסמך רשמי של סניף ארקיע בקופנהאגן לפיו הסתיימה עבודתי שם. ואיך אוכל להביא כזה? הפרק של ארקיע בחיי נסתיים הרבה לפני כן, כשהבוחן הכשילני בקורס מתקדם מנימוקים של בעיית שכחה. כה מגוחך הוא הנימוק הזה ביחס אליי, אבל לא הצלחתי לערער עליו.

בכל פעם בשנים הללו כשנשאלתי על ידי בחורה כלשהי מהו המזל שלי, הייתי מגולל את הסיפור הצבאי. כולן היו מחייכות ואומרות: "כפי שאתה יודע, גם לנשים יש תאריך לידה רשמי ותאריך לידה שהן ממציאות על מנת להסתיר את גילן האמיתי". אכן, ידעתי זאת. הכרתי מישהי שנולדה ב-8 ביולי, ותמיד חגגה את הולדתה יום לפני כן. כל החברות שלה היו מתענגות בקולי-קולות מתאריך הלידה הקסום, והאמת נתבררה לי במקרה. היא גם היתה קוראת לעצמה ירדן, אף שניתן לה שם של בת בלידתה.

ובמקריות אחרת, מצאתי הבוקר ברחוב את אחד מספריה של הגר ינאי. לפי האופן שבו ניצב על אבני המדרכה, ברי שנפל ארצה מתיקו של פלוני. מכיוון שלא מצאתי פיסת נייר בכליי, רשמתי על כריכתו שאין לקחתו עד שישוב בעליו. אחר כך הלכתי לדרכי בעודי מתבלט האם ביצעתי את המעשה הנכון.

מיהי הגר ינאי? ניגשתי לויקיפדיה העברית ומצאתי שנולדה היא ב-4 בינואר 1969 בקיבוץ ברקאי. דודי חי שם עד שהפליג למרחקים ולא חזר. הצצתי גם בויקיפדיה האנגלית והנה נתברר שהסופרת נולדה בשנת 1972. מי צודק? גם זאת ביררתי. לפי מקור מוסמך היא נולדה בשנת 1969. מיד נזכרתי במקרה המשעשע של רובי פורת-שובל. השחקנית שנולדה בשנת 1957 לפי מקור מוסמך, התעקשה – או שהתעקשו בשמה – כי בויקיפדיה יהיה רשום שנולדה אי-שם בשנת 1965. היא או מקורביה ממש נלחמו על הצגת תאריך הלידה השגוי, כאילו אנציקלופדיה היא שיחת רעים בסלון הביתי. בסופו של דבר, טוב עשו הויקיפדים שהעדיפו אמינות על פני יחסי ציבור.

ברם, המקרה של הגר ינאי חמור עוד יותר. בכלל, היא טוענת בתוקף שנולדה בשנת 1973. לדידה, כל הויקיפדיות שבעולם טועות לגביה. ומדוע? למה, לכל הרוחות, מסתירות הנשים המתוסבכות את גילן האמיתי? מהו פשר הדבר? איזו חשיבות ישנה לחטא הלידה הקדמון בעיניהן? לא אדע. בינתי צרה מלהכיל תשובה.

אז מבצבצת הסוגיה של המקורות המוסמכים. כאמור, במסמכי הצבא נרשם שנולדתי בתאריך שגוי, כי גובהי נמוך מאשר הינו, שסניף ארקיע בקופנהאגן מעסיק אותי מאז צעירותי, וכי אני מחזיק אפילו בפספורט מקורי של האימפריה הספרדית לשעבר. אז מדוע שלא נאמין להגר ינאי?

לבני אדם ישנה זהות אחת שאי אפשר לשנות אפילו במשרד הפנים: תאריך לידה יחיד! אבל גם עליו ישנה מחלוקת – בבירוקרטיה הצבאית, בויקיפדיה העולמית, ובשיחות רעים שמתקיימות בסלון הביתי.

טלפנתי לארוכת השיער – שכועסת עליי בעניין כלשהו – ושאלתי אותה האם נהגתי כשורה כשהשארתי את הספר האבוד בדרך. המשכתי לפטפט עימה על תאריכי לידה לנשים בלבד והכרזתי: "אפילו אלוהים הכול יכול לא היה מסוגל לכך. רק נשים מסוגלות לברוא את עצמן פעמיים. רק להן יש שני תאריכים של לידה". ופתאום היא הזכירה לי: "יוד, בתורה נכתב כי חוה נבראה פעם אחר פעם", ואז צחקה קלות וניתקה את הטלפון מבלי שאשמע קול נשיקה. אלה הם פני הדברים כשהגברת שוהה בחו"ל, אני טרוד בנושאים שונים, ולכו ותסבירו לה שלא שכחתי את תאריך יום ההולדת של אמא שלה, ולמען האמת, לא ייפול העולם אם למחרת אאחל לה אריכות ימים. בין כה וכה היא אינה מאמינה לי בעניין זה.

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.