מחקר גנטי חושף: מוצאם של יהודי אתיופיה ויהודי תימן אינו מעם ישראל ההיסטורי

08/08/2012 בשעה 10:27 | פורסם בהספרייה המדעית | סגור לתגובות על מחקר גנטי חושף: מוצאם של יהודי אתיופיה ויהודי תימן אינו מעם ישראל ההיסטורי

חקר הגנטיקה האנושית רווי בפרשנות מעוותת בגלל אילוצי התקינות הפוליטית. אולם, חובת הדיווח המדעי היא לא לחטוא לאמת, אף שאינה נעימה תמיד לכולם. מחקר שנערך בקרב יוצאי חמש-עשרה קהילות יהודיות ובקרב לא-יהודים משבע קהילות ערביות, חושף ממצאים חדשים ומחזק עוד יותר סברות קודמות.

באופן גס, ניתן לחלק את רוב העם היהודי בימינו לשלושה מקורות עדתיים על פי שפתם: הספרדים דוברי לדינו, האשכנזים דוברי יידיש והמזרחים דוברי ערבית. יהודי סוריה ולבנון, אף שהינם דוברי ערבית, נחשבים ליהודים ספרדיים ולא למזרחיים 'מפני שהיה מקובל לחשוב עד כה כי אלה הם צאצאי מהגרים מיהודי טורקיה. ברם, עתה נתברר כי יהודי סוריה, וכנראה גם יהודי לבנון, הם צאצאי יהודים אשכנזיים, לאמיתו של דבר.

כבר לפני שנים רבות התקבלה הסברה כי מוצא יהודי תימן אינו מעם ישראל ההיסטורי. סברה זו התהוותה בעקבות עיון בממצאים ארכיאולוגיים ובטקסטים עתיקים, שאינם מתעדים הגירת מוקדמת של יהודים אל חבל ארץ זה, אך מציינים הופעה פתאומית של קהילה יהודית שם.

המסורת התימנית בת ימינו, שאין לה סימוכין, גורסת כי קבוצת יהודים אמידים הגיעה מירושלים לשטחי תימן של זמננו (להלן תימן) עוד בשנת 629 לפנה"ס, לאחר ששמעה כי ירמיהו מנבא על חורבן בית המקדש. יש המקדימים וטוענים כי הגירת יהודים לתימן החלה עוד לפני כן, כאשר הארץ נשלטה על ידי מלכת שבא בשנת 900 לפנה"ס. המסחר היבשתי והסחר הימי, שפותח על ידי שלמה המלך, הביא אז יהודים לתימן. מועד מאוחר יותר שהוצע הוא שנת 115 כאשר יהודי קירנאיקה מרדו ברומאים. בתגובה לדיכוי האלים ברחו רבים מהם והקימו קהילות יהודיות במקומות מרוחקים. אפשר כי הקימו אז קהילה גם בתימן. אחרים משוכנעים כי לאחר מרד בר כוכבא התקיימה ודאי הגירה יהודית לתימן. היהודים היו סוחרים ממולחים, ותימן היתה ידועה כארץ סחר משגשגת, במיוחד בתחום התבלינים.

עם זאת, תיעוד ראשון בכתב המעיד על נוכחות יהודית בתימן מתוארך למאה ה-3. הנתונים ההיסטוריים מספרים כי אז התחוללה שם התייהדות של שבטים מקומיים. בין המתגיירים מאוחר יותר גם משפחה מלכותית. הראשון מבניה היה אבו כרב אסעד מלך חימייר שהתגייר בשנת 390, אולי בהשפעת משרתיו היהודים, ויתכן גם כדי ללכד ערב רב של תרבויות בקרב בני עמו תחת זהות אחת אל מול האימפריה הפרסית הזורואסטרית וכנגד הנוצרים הביזנטיים והאתיופים. לאחר גיורו אימצה תימן במאה ה-5 את היהדות כדת רשמית, ובעקבות התרחבות השפעתה של הממלכה החימיירית התגיירו רבים בדרום חצי האי ערב. מהטקסטים על המבנים הציבוריים ומהכתובות המלכותיות נעלמו כמעט כל האזכורים לאלים פאגאניים, והוחלפו בכתבים בעברית ובשפת בני שבא המקומית על אל אחד, הוא "אלוהי ישראל" ו"אלוהי היהודים".

המלכים היהודיים שלטו בתימן תקופה ארוכה עד למפלתם הסופית, לפני עליית האסלאם. בשנת 500 בקירוב נפלה ממלכתם בידי פולשים נוצריים מממלכת אקסום האתיופית, שהיו בני ברית של האימפריה הביזנטית, ומונה שליט בובה מטעמם בתימן. המלך היהודי יוסוף אסר ד'ו נואס התמרד נגדו, כבש את המצודה האקסומית והרג בחרב את כל יושביה. אחרי כן תקף את המעוז הנוצרי של נג'ראן, שסירבה להעמיד לרשותו חיילים, וטבח בכל מי שלא ויתר על הדת הנוצרית. בשנת 525 הובס הוא על ידי הנוצרים מאתיופיה. תימן נפלה שוב לידיהם.

מאוחר יותר היוו היהודים בתימן מיעוט קטן ונרדף בין הרוב המוסלמי, ומיעוט זה שמר על היבדלות מסביבתו ונותר מבודד גם ביחס לשאר היהודים במשך דורות רבים. ממצאי המחקר החדש מחזקים עד מאד סברה זו. התברר כי לעדת יוצאי תימן אין זיקה גנטית לעם ישראל שישב בציון בימי הבית השני. מנגד, ליהודי תימן יש זיקה גנטית מוחלטת לבני השבטים שיושבים בחצי האי ערב בימינו. מקורה הוא בתקופה שקדמה להתגיירות אבותיהם.

מזה שנים רבות ידוע להיסטוריונים כי מוצאם של יהודי אתיופיה אינו מן היהודים שישבו בארץ בתקופת הבית השני. יוצאי אתיופיה הם בני שבט אפריקני קדום שגוירו על ידי יהודים תימנים שהובאו לארצם במאה ה-4, כאשר שלטו האתיופים בדרום חצי האי ערב. גם ידועה העובדה המדעית לפיה אין שום היתכנות שצאצאים של בני-אדם בהירי עור, כפי שהיו היהודים לפני אלפיים שנה, ישנו את צבעם לכהה מאד כעבור עשרות דורות בלבד של סלקציה טבעית. המחקר הגנטי החדש מאשש באופן מחייב את העובדה הזאת: יהודי אתיופיה הם צאצאי גרים. אין להם זיקה גנטית לעם ישראל ההיסטורי.

למען הסרת הספק, מוטב לציין כי יהודי תימן ויהודי אתיופיה הינם יהודים בדתם ובלאומיותם במידה שווה לשאר כל היהודים, אף שמוצאם אינו מן העם שישב בציון לפני אלפי שנים, אלא משבטים מבודדים שביקשו להתגייר.

מהי המשמעות הפוליטית?

ערביי ארץ-ישראל טוענים כי למדינת היהודים אין זכות קיום, מפני שנכבשה בידי עם שאין לו זיקה היסטורית לאדמותיה. במידה שרוב יהודי ישראל היה ממוצא אתיופי או ממוצא תימני, הצדק היה עימם.

ערביי ארץ-ישראל גם גורסים כי עלייתם של יוצאי רוסיה נולדה בחטא מפני שחזותם אינה יהודית, כביכול. כמו כן, מנהיגיהם מרבים לומר שבניגוד גמור לבני חבר העמים, הרי פלשתין הגדולה היא מולדתם היחידה ואין להם מולדת אחרת.

ברם, לרוב ערביי ארץ-ישראל אין זיקה היסטורית לאדמותיה. הפלשתינים הינם בני עם צעיר שהתהווה רק בדורות האחרונים. אבותיהם הגיעו לארץ במאה ה-19 מן הטריטוריות השכנות. מיעוט מהם בלבד ישב כאן לפנים. כמו כן, אין תיעוד יוצא דופן של ערבים בהירי שיער וכחולי-עיניים מן המאות הקודמות, ותופעה עכשווית זו היא תוצאה של זיווגים מרצון ובכפייה עם אירופאים, שהינם ודאי חסרי זיקה היסטורית למזרח התיכון.

לקריאה נוספת:

Christopher Campbell, Pier Palamara, Maya Dubrovsky, Laura Botigué, Marc Fellous, Gil Atzmon, Carole Oddoux, Alexander Pearlman, Li Hao, Brenna Henn, Edward Burns, Carlos Bustamante, David Comas, Eitan Friedman, Itsik Pe'er & Harry Ostrer. 2012. North African Jewish and non-Jewish populations form distinctive, orthogonal clusters. Proceedings of the National Academy of Sciences.

Simon Schama – The Story of the Jews: Finding the Words 1000 BC-1492 AD. 2014.

מילות מפתח: עולי תימן, יהודי תימן, יהדות תימן, העדה התימנית, עולי אתיופיה, יהודי אתיופיה, יהדות אתיופיה, העדה האתיופית, עם ישראל, יהודים, גנטיקה, תורשה, גנים, דנ"א

מודעות פרסומת

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.