מהו הקשר בין ישו לתחריט של דג שנמצא על אחת הגלוסקמאות?

28/02/2012 ב- 22:28 | פורסם בתעלומות מן העבר | סגור לתגובות על מהו הקשר בין ישו לתחריט של דג שנמצא על אחת הגלוסקמאות?
תגים: ,

במערת קבורה המצויה מתחת לבנין מגורים בשכונת ארמון הנציב נמצאה גלוסקמה אשר עליה תחריט של דג הפולט מקרבו יצור אנושי. מדוע פולט ולא בולע? מכיוון שיצורים חיים בולעים את טרפם מכיוון ראשו. ומי נבלע על ידי דג גדול ואחר כך הוצא מתוכו? יונה הנביא, כמובן. הדג עצמו, אגב, כשר לאכילה. סנפירים וקשקשים יש לו למכביר. יש לציין, בנוסף לכך, כי תחריט זה הינו ייחודי מפני שהוא פיגורטיבי. עד כה לא נמצאה אף גלוסקמה בעלת מאפיינים דומים.

שמחה יעקבוביץ', אשר הצוות בפיקוחו גילה את התחריט, גורס כי למציאותו בגלוסקמה יש משמעות מכרעת על ידיעותינו אודות ראשית הנצרות. יונה הנביא, על פי מראה הקטקומבות מן המאה ה-2 שמצויות ברומא, היה מסמליה הראשונים והעיקריים של הנצרות הקדומה. הברית החדשה, שמדווחת את קורותיו של ישו, מסבירה מהי הסיבה: "ויענו מן הסופרים והפרושים ויאמרו רבי חפצנו לראות אות מידך. ויען ויאמר אליהם דור רע ומנאף מבקש לו אות ואות לא ינתן לו בלתי אם אות יונה הנביא. כי כאשר היה יונה במעי הדג שלשה ימים ושלשה לילות כן יהיה בן האדם בלב האדמה שלשה ימים ושלשה לילות" (הבשורה על פי מתי י"ב 38-40). הנה כי כן, ישו מתנבא על עצמו שישהה בבטן האדמה שלושה ימים ושלושה לילות, כיונה הנביא בשעתו, ואז יקום לתחייה.

אחרי ששב ישו מן המתים, לפי המסופר, הוא עלה השמיימה. ממשיך דרכו, שאול התרסי, המכונה גם השליח פאולוס מתרסוס, הוא שייסד את הדת הנוצרית בקרב הגויים, אחרי שפטר אותם מעול המצוות היהודיות. על פי הידוע מן הממצאים הארכיאולוגיים וממגילות קדמוניות, הופצה הנצרות ממש רק אחרי חורבן בית המקדש השני ותבוסת היהודים. אולם, גם מנהג איסוף העצמות והנחתן בתוך ארון אבן, היא הגלוסקמה, נפסק כליל בשנת 70. עתה משער יעקבוביץ', על סמך תארוך תחריט הדג וסמליותו בנצרות הקדומה, כי דת זו התקיימה כבר בארץ ישראל בתקופת הבית השני ומכאן התפשטה החוצה, בניגוד לסדר הדברים שמחזיקות בו הבריות, לפיו נוסדה הקהילה הראשונה בנצרות בפיליפי שבמקדוניה, ואילו בירושלים לא היו כרויות האוזניים לפאולוס.

ראו גם:

האומנם נתגלתה מערת הקבורה של ישו?

מודעות פרסומת

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.