להשתיל זיכרונות רעים בשרשרת

05/11/2011 בשעה 10:10 | פורסם בהשוליים המתרחבים של קו אינסופי | סגור לתגובות על להשתיל זיכרונות רעים בשרשרת

לפני שנים אחדות פגשתי מישהו שהתיידדתי איתו בזמן שעבדתי במקום כלשהו, אי-שם בעשור הקודם. זכרתיו כטיפוס התמים ביותר שניתן להעלות על הדעת. נתקלתי בו במקרה כשנכנסתי לחנות שמוכרים בה אביזרי קישוט למסיבות. הוא שזיהה אותי. הכרתיו נשוי, חי באושר עם אשתו, ושאלתיו בנימוס אודותיה. אמר שידבר איתי בטלפון, כי הוא ממהר, אבל יש לו הרבה מה לספר. מאוחר יותר, באותו ערב, שוחחנו יותר משעה ובפיו היו מעשיות זוועתיות על אודות הגרושה שלו, שהיתה מקללת אותו, מונעת ממנו לצאת מהבית בכוח, ושאר דברים מזעזעים מעין אלה. אבל אני הכרתי את הבחורה. מדובר באחת שמפחדת מן הצל של עצמה. כל מה שסיפר על חיי הנישואין שלהם נשמע בלתי הגיוני לאוזניי. לא פקפקתי בדבריו בזמן שדיברתי איתו. היה ברור שהוא מאמין בהחלט לכל מילה שיצאה מפיו.

את נסיבות פרידתם ביקשתי לברר בעצמי מבלי שידע. פעמיים תפסה אותו בוגד בה עם המאהבת שלו. בשתי הפעמים חשה אומללה מאד וביקשה שיתקן את דרכיו כי לא רצתה לאבדו. יום אחד הוא עזב את הבית. היא אינה יודעת מה קרה לו אחרי הגירושים. הקשר עימו נותק כליל מפני שמשפחתו איימה עליה לא להתקרב אליו. אחותו לא סבלה אותה מן היום הראשון שפגשה אותה. הוא עצמו סיפר לי שנדרש לטיפול פסיכולוגי ממושך אחרי כן. בחלוף השנים כבר הפיץ ידיעות כוזבות על אלימותה המילולית של בת זוגו כלפיו. כל מי שמכיר אותה או את שניהם אינו מאמין לו. אבל הוא מאמין לעצמו. אין ספק בדבר. אם ילך להיבדק בפוליגרף יימצא דובר אמת. ועוד משהו, הבחור הזה אינו מסוגל לשקר לי. הייתי נערץ עליו. וכשזיהה אותי בחנות, אורו עיניו. אי אפשר היה לבדות תחושה כזו בשבריר של שניה. הרהרתי בעקביות על המקרה שלו, ואני מניח שנטוע במוחו זיכרון מזויף. סקרן הייתי לבחון את התופעה בעצמי.

בחרתי להתמקד באח של חברי. אני נתקל בו לעיתים, שואל על אחיו שגר בחו"ל. מברכת שלום מתפתחת מדי פעם שיחה ממושכת. באחת הפעמים המשכנו אותה בביתו, ופתאום הבזיקה במוחי הדעה כי זהו האדם המתאים ביותר לטעת בו זיכרון בדוי. כשדיברנו על חוויות נעימות בהן נכחנו שנינו, ניסיתי להוסיף עוד "זיכרון" שהיה לי משם, ושבתי לאותו "זיכרון" פעמיים, אבל לא רק שהחוויה המורחבת לא נתפשה בזיכרונו, אלא שבפעם השלישית כשחזרתי אל החוויה עצמה, הוא בכלל שכח שכבר דיברתי אודותיה בפעמים לפני כן. לא הצלחתי להשתיל לו זיכרון טוב. אז פניתי לכיוון ההפוך.

האיש גרוש מאשתו, וחי עם אחרת. הנישואים ביניהם הסתיימו כך פתאום על מריבה שטותית ביותר, שגלשה למרחבים שמהם לא היתה דרך חזרה. ערב אחד אצלו בבית נזכרנו מחדש בחוויות משותפות, והיו גם כאלה שאינן נעימות. והוא עדיין היה כעוס בגינן, אף שכבר חלפו שנים מאז. ניצלתי מיד את כעסו כדי לומר לו: לא כעסת עליי עד כדי כך בזמנו. אכן, חוויה בלתי נעימה, אבל לא מצדיקה כעס כזה בכלל. אתה כועס בעיקר בגלל הקטע שהיה לי עם גרושתך. לקחת את זה רחוק מדי. ואתה מצרף כעס לכעס, בלי שתהיה מודע לזה.

עיניו נפקחו כליל. רצה לדעת על מה אני מדבר כי לא זכור היה לו דבר מאותו הקטע עם גרושתו. הצגתי עצמי מתפלא מאד. סיפרתי לו כי כעס עליי אז, וכנראה הדחיק כל דבר בלתי נעים לו מגרושתו כדי לשכוח אותה ככל שיותר. פרצופו לבש סימן שאלה, ואני שבתי ואמרתי שהדחיק, כדי שהזיכרונות הרעים ממנה לא יצופו מחדש ויפגעו באושרו העכשווי. והוא עדיין רצה לדעת מה היה שם. על מה אני מדבר. סיפרתי לו שרקדתי צמוד מדי עם אשתו דאז, וע', חבר משותף לי ולאחיו שבחו"ל, פלט בלי משים לידו מה שקרה שם, והוא כעס.

הוא לא זכר בכלל משהו מעין זה או שכעס בגללו. כמובן, לא יכול היה לזכור מפני שמעולם לא רקדתי איתה. אבל הוא כבר לא שכח ששוחחתי עימו על אודות הריקוד עימה. אחרי כן יזמתי עוד מפגשים אחדים עימו, מכעיס אותו סתם כך בגין זוטות, וכשהיה כעוס הייתי שוב מזכיר את הריקוד הצמוד כסיבה האמיתית לכעסו, והצעתי שישכח כבר ממה ששמע עליי ועליה. שלא ייתן לריקוד הצמוד שהיה לי עם אשתו לשעבר להשפיע עליו בהווה כשהוא נמצא איתי.

בפעמים הראשונות התעקש שאינו יודע מאומה ממה שקרה; שלא שמע על כך לפני שסיפרתי לו. אחר כך, כבר לא ידע האם שמע על אותו הריקוד הצמוד לפני כן. הוא לא זכר. הניח שאולי שכח. ואז נפגשו במקרה ע' והוא באולם אירועים, ואז פנה אל ע' ותהה האם ראה אותי רוקד בצמידות יתרה עם אשתו לשעבר, ופלט לידו בלי משים את מה שראה. ע' לא זכר, כמובן, שראה אותי אי פעם רוקד איתה, אבל לא היה בטוח אם דיבר על כך, ואמר כי אם דיבר, אז לבטח התבדח.

האח סיפר לי על שיחתו עם ע' מבלי שהספקתי להזכיר את הריקוד הצמוד בפעם ההיא. היוזמה עברה אליו. מתישהו כבר החל להאמין כי כעס עליי בשעתו, כשנודע לו מפי ע' שאשתו לשעבר רקדה איתי באופן צמוד מדי. והוא כה היה משוכנע בצדקתו עד שפעם אחת אף הזכיר לע' שאכן סיפר לו זאת באחד הימים. ואילו ע' כבר לא היה בטוח אם התבדח או אם ראה במו עיניו את הריקוד הצמוד. ברם, האח שנטל את המושכות אליו הבטיח לי שירענן את זיכרונו. אני לבשתי מיד על פניי ארשת של תיעוב. כאילו הסוגיה העולה שוב ושוב בשיחותינו כבר מגעילה אותי. הודעתי לו שאינני רוצה לשמוע על כך יותר; שדי לו לנבור בתוך העבר.

ביום שני שעבר טלפנתי אל ע' ולקראת סוף השיחה אמר לי: אתה זוכר שפעם אחת רקדת צמוד מדי עם ש', האקסית של…? השבתי שאינני זוכר, שאיני יודע על מה הוא מדבר. גם ציינתי שלמיטב זיכרוני לא רקדתי איתה אי פעם. ואז הוסיף: אולי כבר שכחת אבל אני זוכר. רקדתם צמוד מדי ובטעות סיפרתי לאח של… סתם רציתי שתדע. אני מתנצל על זה.

המוח האנושי הוא המתחם המושלם ביותר לבצע בו ניסויים. לא אהיה אכזרי. אספר לשניהם מהי האמת. אולי יכעסו מעט על דבר שכזה, אך מי שמצוי איתי בקשר רב-שנים יודע כי צפוי מתישהו שימצא עצמו שחקן ראשי באחד ממעלליי.

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.