מדי חורף אני שב אל הר הנגב

17/01/2011 בשעה 05:50 | פורסם במעגלים מתכלים | סגור לתגובות על מדי חורף אני שב אל הר הנגב
תגים:

לא מזמן נסעתי שוב אל הר הנגב. אני נהנה לבקר בו בחורף. מדי שנה אני מגיע לשם, לפעמים פעמיים-שלוש בעונה. אף פעם לא נמשכתי במיוחד לנופים צחיחים, ולבטח אין זה נעים לטייל במדבר כשהקיץ לוהט. אולם, בחורף להיות שם זה ממש נהדר. לא חם מדי, ובלילה בדרך כלל קר. יורדים שם די והותר משקעים כדי לקיים צמחיה ענפה בוואדיות, ולעיתים נדירות גם שלגים מכסים את הארץ.

המקומות החביבים עליי, שאליהם אני חוזר שוב ושוב, הם שפת המכתש במצפה רמון והקניון המרשים בעין עבדת. אני לא מחמיץ אף ביקור בהם כשאני מגיע אל האזור הזה. אני מותיר מאחוריי את גוש דן, ומנשים את עיניי במראות המקראיים כדי למלא את רוחי עד הפעם הבאה. מי שחי במדינת תל אביב ולא התבונן מעולם במפה, אינו יודע כי אלה הם נופיה הטיפוסיים של ארצנו. זאת ישראל שאזרחיה ממאנים להכיר בה. רובה אינה אלא שממה.

מוטב להגיע להר הנגב בסופי השבוע בלבד. המולת מטוסי הקרב המתאמנים באזור מחרידה את השלווה בשאר הימים. את הבוקר עושים בשדה בוקר ובסביבת בקעת צין, ואחר הצהריים מדרימים לעבר מצפה רמון. תצפית אל המכתש בדמדומי הערביים תבהיר היטב כי זהו הנוף המרהיב ביותר שניחנה בו ארצנו הקטנטונת. אין בה אף מקום אחר שישווה לו ביופיו למעט המכתש הקטן והרי אילת.

בחורף תמצאו פרחים רבים במדבר, ומנגד תפגשו מעט בעלי חיים גדולים. לא תוכלו להמתין לבואם למעיין הקרוב, מפני שמצאו מקווי מים בלתי גלויים כדי להרוות את צימאונם. אך את עקבותיהם על פני הקרקע הלחה לא תוכלו לפספס. הן מצויות בכל פינה ואתר. מי שחי במדבר לומד את שפת החיות הזו. זהו נוף ילדותו, ובבגרותו הופכים אותו לגשש בצבא. בשירות הסדיר היה לי חבר מקומי שלימד אותי להבחין בדקויות האלה, וכשאני מגיע אל הר הנגב, אני פוגש את כל היצורים שמצויים בו מבלי לראותם כלל. זאת חוויה מרנינה שלא ניתן לתאר אותה במילים עבור זר שאינו מבין שפה זו. אכן, הקמנו תרבות עירונית לתפארת ושכחנו מאין באנו. כה מצער.

במרכז המבקרים של מצפה רמון, שם חי לו בנחת עדר יעלים זכרים מאז ומתמיד, מוצע לתיירים לקנות גלויות נוף. תמצאו שם דיוקני נמרים לרוב, מפני שהר הנגב הוא ביתם, אבל אל תיבהלו אם מבין פיסות הקרטון תופיע תמונה של מגדלי רמת-גן. בגובה אלף מטרים מעל פני האדמה, מתבשמים תושבי הר הנגב מרובע מנהטן הישראלי. יותר נמוך מזה אי אפשר לרדת.

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.