חלומות שחוזרים על עצמם

07/05/2009 ב- 07:04 | פורסם בהשוליים המתרחבים של קו אינסופי | סגור לתגובות על חלומות שחוזרים על עצמם

היה לי חלום אתמול בלילה. חלמתי שאני מצוי לבדי על אי קטנטן באוקיינוס ואהובתי מצויה לבדה גם כן על אי קטן, ואנו יכולים לראות זה את זו. אנו ממש קרובים אחד לשנייה, אבל המים שורצים המוני כרישים, וניתן להבין מתוך החלום שהמצב הזה כבר נמשך זמן רב מדי, מאחר שהתייסרנו מרוב געגועים.

התעוררתי מהחלום וראיתיה ישנה לצידי, כה מתוקה. הערתי אותה כדי לחבקה. היא לחשה: מה קרה? ואז שבה להירדם.

לפני יותר משנה חלמתי שהיא ואני חיים בתקופת השואה ויש לנו ילדה קטנה, ואנו רצים כל הדרך אל רכבת החופש. אני מצליח לטפס לקרון, ושתיהן אינן מספיקות להגיע, ואנו מביטים זה אל אלה בכאב אינסופי בפעם האחרונה בחיינו, כשהרציף הולך ומתרחק, עד שלא ראיתין עוד.

היא העירה אותי. רצתה להבין מה קורה לי. מאז לא סיפרתי לה יותר על חלומותיי.

בבית הספר היתה לי ידידה טובה. היא למדה בכיתה המקבילה, אבל בהפסקות היינו לרוב ביחד. כשסיימנו את לימודי התיכון כל אחד פנה לדרכו. ביליתי עם בנות אחרות. הגיוס לצה"ל עמד בפתח. תיארתי לעצמי שאחדש עימה את הקשר בשלב מאוחר יותר. באחת החופשות מהצבא פגשתי את חברתה. הרי כולנו היינו מאותו הכפר, והיא סיפרה לי שידידתי מתה. כששמעתי זאת, הייתי מזועזע כל כך, עד שנמחקה מתודעתי.

לפני שטסתי לאמזונאס ביקשתי לפגוש חברים מבית הספר שלא ראיתים כבר יותר משלוש שנים, ושאלתי מה קרה לה. ובברזיל שוב היא נשכחה. רק כשנתגלה כי ידידה נוספת שלי חלתה במחלה קשה, נזכרתי בה מחדש. ושוב שכחתיה. לפני כמה שנים חלמתי עליה פתאום, ובחלום היא רבה איתי, ולא היה לי מושג מה היא רוצה ממני. במציאות מעולם לא רבתי איתה. היא היתה נערה עדינה.

לא שכחתי אותה עוד מאז, אבל לא חלמתי עליה – עד הקיץ שעבר. ושוב היא רבה איתי, והפעם התברר למה. בגלל ששכחתי אותה.

התחלתי לתהות מהו פשר הדבר. מהי המשמעות של החלום החוזר ונשנה. מה מפריע לי, בעצם. ואז חשבתי לתומי שאכתוב את סיפורה למען קוראיי, למען עצמי. אבל אני לא זוכר כמעט דבר. אני יודע שישנם זיכרונות. אני חש את קיומם, אבל אני לא מסוגל להיזכר בהם מחדש.

אני חולם על מכרה אלמונית לעיתים רחוקות. וכמעט תמיד אותו החלום, אבל בוורסיות שונות. אני מתעורר מתוך מוות ורואה אותה בוכה. אלה חלומות על מאורעות שלא התרחשו. אנו נמצאים במקומות שלא הייתי בהם איתה, או שהייתי עם אנשים המוכרים לי אבל לא לה. ואין לי מושג מיהי כשאני מתעורר. פניה לא נחשפות אף פעם. בחלום היא מוכרת לי.

ובחלום, היינו בני שלושים ומשהו ויצאנו לבלות עם חברה שלה ובן זוגה. הבילוי כולו נעדר מהחלום, ואחריו היינו שנינו בבית שלהם. הם הציעו לנו לישון שם, כי כבר מאוחר. מאיזושהי סיבה היו להם בבית שתי מיטות. אחת לו ואחת לה. וחברתה הציעה שהיא ואני נישן במיטה שלה. הייתי נבוך, אבל היא הרגיעה אותי. אמרה שזה בסדר. ונרדמתי מיד. ואז בתוך החלום שלי חלמתי חלום. ובחלום הזה אני מת. התעוררתי מתוך אותו חלום שבתוך חלום, וראיתי אותה יושבת לידי וממררת בבכי. ואז התעוררתי בפתאומיות מהחלום שלי.

ראיתי את בת זוגי יושבת לידי. רק התבוננה בי. וחזרתי לישון. בבוקר היא שאלה אותי במבט מוזר: עשית רע למישהו?

והחלום כמעט תמיד אותו החלום. פעם אחת חלמתי שהבאתיה אליי הביתה, והצגתי אותה כקרובת משפחתי בפני בת זוגי, והן יושבות ומשוחחות, ומתיידדות. ואני מביט בשתיהן ומרגיש שנסגר מעגל. ומת בשלווה. ואז היא קמה מהכיסא ומעירה אותי, ואני רואה אותה כשהיא בוכה ובוכה.

לוואי שלילה אחד, במקום לבכות לידי, תדבר בחלום. תדבר ותספר לי מה פירוש הדבר הזה. כפי שעשתה ידידתי המתה.

החלום האחרון אודותיה היה שונה מכל קודמיו. רשמתי אותו אז למען עצמי:

חלמתי עלייך. והייתי שם איתך. בעיר כלשהי. במקום שאינו מוכר לי. דרך צרה מאחורי שורת בניינים. ממעל עצים בשלכת. חלפנו זה על פני זו. חייכת אליי. וחייכתי אלייך. והמשכת הלאה. עוד לא הכרנו זה את זו. ועצרת. רצתי אלייך והתחבקנו. ואז הגיע האוטובוס. עזבת אותי ורצת אליו, כשאת קוראת לעברי: אל תשכח להתקשר אליי. ואז את שבה ואומרת: האם אני צריכה לבקש ממך פעמיים? והקצתי מהחלום, ניסיתי להיזכר האם אמרת למעני את מספר הטלפון, וכעבור שניה נזכרתי כי אותך ראיתי בחלום. וכבר טלפנתי אלייך בחלום קודם, נפגשנו, ונפרדנו.

והיה חלום אחד, שהופיע פעם אחת, אבל כשהקצתי ממנו הרגשתי כי חלמתיו עשרות פעמים: בשניות האחרונות שלפני המוות, כשרואים את כל החיים עוברים כמו בסרט, ראיתי ידידה אחת שלי כשהיא בוכה.

חקרתי אותה האם עשיתי לה אי פעם משהו רע. היא ענתה שלא זכור לה. תקופת-מה התרחקתי ממנה, כמו ניטעה בי ההרגשה שאני עלול לגרום לה לאסון. ויום אחד נפגשנו, ואמרה, מבלי שאדבר בכלל: זה רק חלום. אין לו שום משמעות כשמתעוררים. אם תתחיל להתנכר אליי, אז באמת אבכה.

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com.
Entries וכן תגובות feeds.