ימי יאשיהו בספר דברי הימים

14/06/2008 ב- 17:53 | פורסם במעולם המקרא | סגור לתגובות על ימי יאשיהו בספר דברי הימים

על פי חוקרי המקרא, ספר דברים הוא הספר שמצא חלקיהו הכהן הגדול בבית המקדש, בשנה השמונה-עשר למלכות יאשיהו, כמתואר בספר מלכים ב' כ"ב. עוד נאמר כי לפי המצווה באותו ספר איחד יאשיהו את הפולחן בירושלים וייחד אותו לה, וכידוע, החוקה היחידה בספרות התורה המצווה על איחוד הפולחן היא זו הכתובה בספר דברים. מכל מיני שיקולים שעוד לא אבד עליהם הכלח החליטו החוקרים שספר דברים הוא בן התקופה או שאיננו עתיק כל כך. יאשיהו מלך במאה ה-7 לפנה"ס. החוקרים גם טוענים כי ספר מלכים המתאר אותו אירוע חובר כמה עשרות שנים אחר כך. לעומת זאת, בספר דברי הימים מתוארות קורות אחרות שמטילות ספק בהנחת חוקרי המקרא.

הימים היו ימי התרופפותה של האימפריה האשורית, בטרם בבל שמה לה קץ. יאשיהו הגיע למלכות בהיותו בן שמונה בלבד, ואם בספר מלכים נאמר כי רק בגיל עשרים ושש החל במפעלותיו לתיקונים דתיים בממלכה בעקבות מציאת הספר, הרי שבדברי הימים ב' ל"ד מסופר כי בגיל שש-עשרה החלה התחזקותו הדתית וכבר כשהיה בן עשרים טיהר את יהודה וירושלים בירתה מן הבמות והאשרים והפסלים והמסכות, ועשה כן גם בערי ישראל – באותה ממלכה שכבר לא התקיימה, אך גרו בהן בני ישראל שההגליה פסחה עליהם ושעבדו עבודה זרה. והיכן האשורים השולטים? אולי נסו על נפשם. יוצא אפוא כי מעשי המלך יאשיהו בספר מלכים הוקדמו מאד בספר דברי הימים, ולמציאת הספר בבית המקדש לא היתה השפעה על ראשיתם. למעשה, במסגרת התיקונים הדתיים שלו נעשה בדק בית במקדש, ונמצא הספר. אם כך הדבר, אזי הטענה של חוקרי המקרא כי זהו בהכרח ספר דברים נעשית שנויה במחלוקת. הנה, גם בלעדיו כך קרה. עם זאת, מוכרחים לציין כי ספר דברי הימים נתחבר מאוחר יותר מספר מלכים. האם הפרש השנים בין כתיבתם הביא לשוני בתיאורים, אין לדעת.

דומה כי בן ציון לוריא מצא הסבר שיבאר מדוע הכתוב בספר דברי הימים מסוגל להיות מחויב המציאות. הוא תולה את הסיבה בשפן הסופר, ראש מועצת המלוכה. לוריא גורס כי יאשיהו לא מלך באמת בגיל כה צעיר, ומי ששלט בפועל בממלכה היה שפן האפוטרופוס שלו, שנעזר בחלקיהו הכהן. ממניעיו האמוניים הצליח שפן הסופר לשכנע את הנער יאשיהו לעשות את אשר עשה. הרי קיבל אותו לחסותו בהיותו ילד ומיד החל לשטוף את מוחו כי אם לא יעשה את הישר בעיני ה' תהא אחריתו מרה. התקווה שאלוהים יעריך את ניתוץ המזבחות מחוץ לירושלים לא התממשה. פעלתנותו הרבה של יאשיהו לא נשאה חן בעיני האימפריות סביב והוא מצא את מותו לפני משבר גיל הארבעים.

ועדיין נותרנו עם הספר שנמצא בבית המקדש. אם חוקרי המקרא צודקים בטענתם שזהו ספר דברים, הרי שלפנינו שני תרחישים שאחד מהם התקיים. לפי הראשון, ספר דברים, אשר אומר כי חובה לאחד את הפולחן לה' בירושלים, נמצא לפתע בבית המקדש, במקריות מזהירה, בעת שיאשיהו כבר החל במעשה במרץ רב. והרי זהו כמעט נס. לפי השני, אפשר שיאשיהו נתקל בקשיים, התחיל להתלבט והתמלא פקפוקים, ומישהו גרם לספר הזה להימצא פתאום, כדי שתתחזק רוחו של המלך מחדש.

ראו גם: מהם המקורות שלפיהם נתחברה התורה?

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com.
Entries וכן תגובות feeds.

%d בלוגרים אהבו את זה: