מי תהיה לי אשה ליום אחד?

08/07/2007 ב- 10:15 | פורסם בהשוליים המתרחבים של קו אינסופי | סגור לתגובות על מי תהיה לי אשה ליום אחד?

לפי המסורת, נחשב אבא אריכא המכונה רב לאבי הפיוטים הנקראים בזמן תפילה בבית הכנסת. בשכונות החרדיות של ירושלים נוהגים להלל מבוקר עד ליל את מפעלותיו, ומברכים זה את זה בברכת "שתהיה צדיק כמו רב". כמובן, איש אינו חושף את הילוליו שהיו נעשים משקיעת החמה ועד זריחתה. המלומדים בכל הדורות ניסו להסתיר ככל יכולתם את צידו האפל של הברנש, אשר נשא נשים יותר מכל אדם אחר בתקופתו, וכפי הנראה, היה אימתן של הבתולות היהודיות.

אריכא שהיה מבחירי תלמידיו של רבי יהודה הנשיא, ירד לבבל בשנת 218. הישיבה הראשית של האמוראים בארץ ישראל ישבה אז בציפורי שבגליל התחתון, ואילו מרכז התורה שישב בנהרדעא סבל מחבלי התפתחות קשים למדי. אריכא פגש שם את "ריש סידרא", החכם שילא. תחילה שימש מתורגמן ובמהרה הפך ליד ימינו של שילא. כשנתברר כי אריכא עולה על רבו בתורה, ביקשו המאמינים למנותו לראש הישיבה במקומו של החכם הזקן.

באותם ימים היתה זו המשרה החשובה ביותר בקהילת בבל, אך אריכא סירב לקבלה. היו שפירשו את דחיית ההצעה כמעשה אבירי כלפי ראש הישיבה המכהן, ושיבחו את מופתיותו של אריכא, אלא שסוף אדם למות, וגם שילא הזקן נאסף לילה אחד אל אבותיו. לאריכא הוצע שוב התפקיד הנכבד, אולם נתברר שהגלילי היה אציל נפש של ממש. ראוי שבן המקום יחזיק וישא במשרה, כך אמר, ולקהילה יהודית לא נותרה ברירה אלא למנות עליהם את מר שמואל סתם, שהיה יליד נהרדעא.

ברם, אריכא לא נותר בחוסר כול. מלכתחילה התאווה למשרה נחשקת יותר, היא משרת אגורונימוס. הוא דחק בשמואל חברו, ראש הגולה, לתת לו את תפקיד הממונה על השווקים, על המשקולות והמידות ועל המקח בכל קהילת בבל. במסגרת תפקידו היה נוסע מעיר לעיר ובא במגע עם אנשים שונים, ועל ידי כך הכיר ממראית עינו את חיי העם ומנהגיו.

ברי כי נושא משרה זה לא רק היה מכובד בעיני הזולת, אלא גם הילך אימים עליו. היו שהסתירו את מעשיהם הרעים וסבלו ממנו אחר כך בצורה קשה, והיו שהתפתו לשלם לו שוחד כדי שימנע מעיניו לראות את האמת המתרחשת כנגדן. ואריכא היה לאיש עשיר בחלוף תקופה קצרה, ועתה כוחו אך הלך והתעצם ורבים רצו בקרבתו. מאחר שהמונוגמיה לא היתה מקובלת בבבל, ואריכא כבר נעשה בעל ממון רב, אי אפשר היה למנוע בעדו מלשאת אשה ועוד אשה ככל שרצה.

כשהיה מגיע לעיר היה מכריז ואומר: מי תהיה לי אשה ליום אחד? ומיד היתה נשלחת אליו אחת מבנות הישוב, נישאת לו כדת וכדין, ומבלה את הלילה הראשון והאחרון בחיק בעלה. הונו האדיר של אריכא העניק לו אפשרות לשלם לנשותיו את הוצאות גידול צאצאיו, ובלב העניין, להתנסות בכל פעם מחדש עם אשה שלא ידע מעולם. והנשים ליום אחד כולן קטינות היו, כי משהגיעה ילדה לגיל מצוות כשרה היתה לנישואין, ואם חלפו שנתיים-שלוש מאז חגגה את הולדתה ה-12 היו דוחקים בה בסביבותיה להינשא אפילו לאביון ופיסח, ובלבד שלא תישאר יום אחד נוסף בבתוליה.

בסופו של דבר שקע אריכא האיום במתן שיעורים לתלמידיו בישיבה שהקים בעיר סורא, ושושלת האמוראים שהקים תחתיו ידעה ימים יפים יותר משחווה בזמנו. ואם יספרו לכם שגולי בבל משתייכים לבית דוד, וכל העומדים בראשם היו צאצאיו של המלך יהויכין, זכרו נא שאבא אריכא היה אבא לילדים רבים יותר מאשר נולדו לכל מלכי יהודה יחדיו.

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.

%d בלוגרים אהבו את זה: