נדרשתי לעזוב את 'רשימות' ולעבור לאכסניה אחרת

06/05/2006 ב- 13:04 | פורסם בהמדור לשירות הציבור | סגור לתגובות על נדרשתי לעזוב את 'רשימות' ולעבור לאכסניה אחרת

לפני יומיים הגיע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלי מכתב מבלוגר שזה עתה קראתיו. קרוב לוודאי שאינו נמנה על קוראיי, אם כי הוא סבור שאני איש המפתח (?). הוא שלח לי את מכתבו רק משום שרשימותיי מתפרסמות ב'רשימות'. אני מניח שהבלוג שלו אינו מתפרסם באכסניה זו. מדוע קיבלתי מכתב זה? הוא ביקשני דבר מה משום שסבר שאני משתייך לברנז'ה של 'רשימות'. יותר מדי מדברים על הברנז'ה של 'רשימות'. הברנז'ה היחידה שאני מכיר היא הברנז'ה האמיתית: יואב קוטנר, מוני מושונוב, אריק איינשטיין, דב גליקמן, נתן זך. נולדתי בתל אביב ובימי עלומיי התגוררתי בחלק מן הזמן גם בשינקין (ליד קפה תמר), עוד לפני שהפך להיות הרחוב הכי מדובר בישראל. זו הברנז'ה שאני מכיר באופן אישי. לדעתי, אין ברנז'ה אחרת.

מוזר הדבר בעיניי שאני נחשף למלחמת הבלוגים כבר בראשיתה, כשהתופעה הזו כלל אינה מעסיקה את מחשבותיי. אני מתעניין באינטרנט מאד. בניגוד לאחרים שמדברים על אינטרנט, אני עושה אינטרנט עוד מן המאה ה-20 הרחוקה: מקים אתרים, מחבר תוכן, יוצר קהילות. אולם, בלוגים לא הצליחו לעניין אותי ממש. סביר להניח שבגיל מוקדם יותר, הייתי מוצא עניין בתופעה. בכתה ו' הבחנתי כי התלמידה שהתאהבתי בה מחבבת יתר על המידה את שיעורי התנ"ך. למענה, התחלתי להצטיין במקצוע זה, ולו כדי ללמוד ביחד עימה לבחינה.

דומני שמעולם לא נעשה מאמץ מפרך שכזה בתולדות לימודי המקרא, שכל תכליתו לזכות בהצצה חטופה ביומנה של נערה מתבגרת. המורה לתנ"ך לא חיבבה אותי במיוחד, ואני התחלתי להתלבט אם כדאי להחליף אהובה לפני שיהא מאוחר מדי. מרוב התעניינות בשיעורי המקרא, הרי בכל פעם שנדרשנו לפרש פרק מסוים, הייתי זונח את דבריו המחכימים של קאסוטו, ויוצר פירוש משלי, לחרדתה של המורה. בסופו של דבר השגתי את מבוקשי, והתארחתי בביתה של הנערה. חגיגת בת המצווה שלה גזלה את כל דמי כיסי, וכשכבר עיינתי ביומנה, מצאתי בהם דברים סרי טעם על מי שחשבתי כי היו חברותיה. עליי לא כתבה דבר וחצי דבר. לפיכך, מאד הופתעתי לטובה לגלות בסוף שנת הלימודים, כי ציירה לצד ההקדשה בספר הזיכרונות שלי גם לב שחץ מפלחו. על צדו האחד רשום שמי ועל צדו האחר רשום שמה. עד שהחופש הגדול ההוא נגמר, כמעט שיצאתי מדעתי מרוב געגועים.

אולם, היום זה אחרת. כל נערה מתבגרת מחזיקה בלוג משלה, שבו היא מפרטת אודות יחסיה עם משפחתה, משתפת את קוראיה בעניין אהבותיה, ומה היא באמת חושבת על המורים. היומן האישי שהיה מוסתר במגירה נחשף לעיני כול בבלוג הפרטי שלה. שוב לא צריך להתעמק בספר התנ"ך כדי להגיע אל צפונות ליבה של הנערה האהובה. אכן, בלוגי המתבגרות יכולים לשמש כר נרחב לחוקרי חברה שונים ומשונים. אותי, בגילי המאוחר, הם כבר לא מעניינים.

למרבה הצער, גם הבלוגים שמחזיקים אזרחים בוגרים אינם מסקרנים אותי למדי. רובם ככולם עוסקים בשום דבר ותרומתם לדעת מסתכמת בכלום. בשיחותיי עם מספר קוראים אמרתי כי אם מישהו ימחק את הבלוגים האלה מעל פני הרשת, לא ארגיש בדבר. למרות שבזבזתי בביקור אצלם כמה שעות יקרות מחיי, לא מצאתי ולו משהו אחד בעל ערך שעליו יכולתי לומר: היום למדתי דבר חדש. מעולם לא האמנתי שאפשר לכתוב כל כך הרבה על מעט מאד. כאילו יש צורך אנושי לכתוב על מנת להרגיש קיים. אפשר להבין צורך זה, אבל אי אפשר להבין למה כל העולם צריך לקרוא את זה.

לפיכך, למרות שאינני חלק מן "הברנז'ה" של 'רשימות', אם ישנה כזו, ולא מהווה כל חוט מקשר המוביל למנהלי אתר זה, בכל זאת מצאתי פה כמה אתרים אישיים שמאפשרים לי ללמוד דבר חדש בכל יום: ביניהם של מר אורי קציר, שכותב כיום באתר אפלטון, של מר עמי בן בסט, של מר אלי אשד ושל אחרים. עם זאת, אינני אחראי לדברים שהם כותבים. אי לכך, הפנייה אליי שלא לפרסם מאמרים חדשים עד שכותב מסוים (שמעולם לא קראתי את רשימותיו) יסיים את תפקידו ב'רשימות' נדחית על הסף. 'רשימות' איננה קומונה. זוהי אכסניה של אתרים אישיים שאין כל קשר ביניהם. אינני אחראי לטיב הכותבים באכסניה הזו ולא מתפקידי לפשפש בעברם. כמו כן, אני סומך על שיקול דעתם של מנהלי האתר, ולא מתכוון כלל להתערב בענייניהם. אם אדם כלשהו יבקש את עזרתי בעולם הלא וירטואלי ואוכל לסייע, אני מתחייב לעשות כן. פניות נוספות של צד שלישי לא תזכינה להתייחסות מהותית.

לסיכום: נוח לי ב'רשימות', בעיקר משום שאף אכסניית בלוגים אחרת לא הייתה מאפשרת לי להגיע להמוני הקוראים. אם יוצע לי לעבור לאתר המעריצים של נינט, אעבור. אין בעיניי חשיבות רבה לדברים שכותבים דיירים אחרים באכסניה, אלא רק לחשיפת רשימותיי לעיני ציבור רב ככל האפשר, על מנת לקרב אותו אל הטבע והמדע דרך הקריאה. אכסניית 'רשימות' היא עבורי אמצעי. היא אינה היעד.

יצירה של אתר חינמי או בלוג ב־WordPress.com.
Entries וכן תגובות feeds.