במה אשמות התרנגולות?

11/10/2005 בשעה 18:55 | פורסם בענייני דיומא | סגור לתגובות על במה אשמות התרנגולות?

שפעת העופות שממנה חוששים כולם אולי לא באה לעולם כך סתם. יתכן שזהו עונשו של הטבע על שחיטת התרנגולות במנהג הכפרות. אם רבנים חשובים מאשימים את האדם החילוני או הנוכרי כי בשל "חטאיו" מגיעים אסונות הטבע, אז מדוע שחילוני לא יאשים את הדתיים כי בגלל עוונותיהם כלפי התרנגולות מגיעות המגפות?


בכמות המיילים שקיבלתי ביממה האחרונה די מפחידה, אפילו מאיימת. ככה זה כשבמשך שנים אני נטפל לכל מיני מדענים בעולם, שואל אותם שאלות ומאלצם לספק לי תשובות כמעט בדרך ספאמרית מצידי. אני, כמובן, עוד טרם הספיקותי לבקש מכל אלה מחילה, אבל הם בינתיים מענישים אותי. אני פותח מייל אחר מייל ובכולם לינקים לכתבות פלוניות על אודות שפעת העופות. אכן, המיקרוביולוגים כבר זמן רב לא היו בכזו היסטריה. אם לא אבולה או סארס, אז מה רע בסתם שפעת כדי לקדם את העניין בעבודתם.

ובכל זאת, למרות ההפחדות המרתקות הללו, אני דווקא מוטרד בימים אלה לאו דווקא מנגיף המתפשט בקרב התרנגולות, אלא ממנהג יהודי עתיק שעושה מאמץ לקטול אותן, לא פחות טוב מכל מיקרואורגניזם פתוגני מוכר. אני, כמובן, מתכוון למנהג הכפרות. תוציאו אותי מדעתי, כי עדיין לא הצלחתי להבין מדוע צריכות לסבול התרנגולות בגלל חטאיהם של בני האדם.

אינני צם ביום כיפור וזהו אינו סוד. ספק בעיניי אם צום של 25 שעות יכול לכפר על חטאיי המרובים מן השנה האחרונה. לדעתי, אפילו לול תרנגולות שלם לא יספיק לכך. יחד עם זאת, אינני מפעיל שום מכשיר חשמלי ביום החג. כפי שידוע לכם, פיסת הארץ עליה אנו גרים הינה המקום היחיד עלי אדמות שמדמים את מנועיו למשך יממה אחת מדי שנה. תופעה מדהימה זו, שבה עם שלם מכריח את עצמו מרצון לשוב למציאות עתיקת יומין, אינה מוכרת באף מקום אחר.

אולי משום כך, אני מתקשה להבין את מסיבות האסיד בערב כיפור (למען האמת, גם בימים רגילים), ואף את הנהירה ההמונית לספריות הוידאו. ישנו יום אחד בשנה שבו אפשר לתת לראש לנוח, אז מה בדיוק בוער לראות שלושים סרטים דווקא מחר בלילה? מישהו אפילו סיפר לי שהוא לא מתכוון להחמיץ את המשחק בין צרפת לקפריסין שישודר בערב החג. הנה כבר תירוץ טוב עבור הרב עובדיה לסיבה שבגללה תעוף נבחרת ישראל מהקמפיין למונדיאל: ברמת אביב צפו אוכלי השפנים (ארנבונים) בכדורגל. אני, לעומת זאת, כיביתי מקודם את הטלוויזיה. היה לי די והותר ממראות החורבן שגרם רעש האדמה.

לאחר שהצונאמי הכה במזרח הרחוק בגלל שתזונתם של המלוכסנים מתבססת על שרימפסים, ולאחר שנודע כי הוריקן "קתרינה" פגע בלואיזיאנה בגלל התמיכה האמריקנית בהתנתקות, אני עדיין תמה הכיצד יסביר הרב עובדיה את פשר רעידת האדמה האחרונה. הפקיסטנים כבני דת האסלאם אינם אוכלים טרף, ואפילו התנגדו להתנתקות מחשש ששרון עושה לפלשתינים הפוך על הפוך. אז מה בדיוק גרם לרעידת האדמה? האם בגלל שאינם צמים? לא ולא! הרי עתה חל צום הרמאדאן.

לאחר שעות ארוכות מול המרקע בהן בהיתי בהרס העצום, סבורני שיודע אנוכי מה יצא מפיו של כבוד הרב. שימו נא לב שכל הבתים חרבו עד היסוד, אך כל העצים נותרו על תילם. אולי, אני תוהה ביני לביניכם, הפקיסטנים מעזים להשקות את העציצים בלא טקס נטילת ידיים מקדים. הרי זו בהחלט עלולה להיות סיבה מספקת שבעטייה יתעצבן ריבונו של עולם.

על כל פנים, הסבר עתידי לתופעת שפעת העופות לא הצלחתי עדיין למצוא. מחד, ברור שהיא באה על האנושות בגלל שמישהו לא מקפיד איפה שהוא על כל תרי"ג מצוות. מאידך, לנוכח שחיטת התרנגולות ההמונית לפני יום כיפור, כמעט מוצדק בעיניים שוויוניות שהעופות יחזירו מלחמה שערה כנגד הבריות. ברם, בכל זאת יתקשו העופות להעניש את הרבנים. אם קיים מנהג אחד שפוי בכל הלכות הדת היהודית הרי שזהו מנהג נטילת ידיים. מן הסתם, מדובר בשיטת החיטוי הקדומה ביותר בתולדות הימים. לאחר האסון בקשמיר וספירת המתים, מסתבר שכוחו של מנהג זה יפה גם כשמשקים את השתילים עם ברכת "שהחיינו".

בלוג בוורדפרס.קום.
Entries וכן תגובות feeds.